Lék na posílení dezinformační imunity

Vydáno 30. 03. 2020

Na podzim loňského roku jsme v Transparency International (TI) spustili seriál Dezinformační imunologie, který v devíti dílech představil témata spojená s problematikou manipulace informací a komunikace v online světě. Během ledna jsme seriál uzavřeli a nyní můžeme zhodnotit, jak se naše preventivní imunologická vakcína šířila po internetu.

Ondřej Cakl – Dezinformační imunologie v době koronavirové | zdroj: TI

Během přípravy seriálu, jehož název vznikl dávno před nástupem epidemie COVID19, jsme si kladli za cíl, aby o tak složitých jevech, jako je info-laundering, ověřování pravdivosti politických výroků, dark posting politické reklamy na Facebooku nebo šíření nenávistných útoků na sociálních sítích, hovořily nikoliv známé tváře, ale lidé, kteří se těmito problémy skutečně dlouhodobě zabývají. Pokud právě oni dovedou zestručnit výstup do několika minut, je to nejen atraktivní podívaná, ale také se zachová maximum odborné garance.

Šíření dezinformační imunologie

Na Facebooku zhlédlo všechna videa přes 85 tisíc lidí. Ke každému tématu vznikl kromě videa také článek, který měl za cíl prohloubit dané téma a dokreslit širší společenský dopad každého fenoménu. Tyto články si dohromady přečetlo dalších 7 a půl tisíce čtenářů (seznam epizod a článků najdete níže). V těchto dnech ale celý projekt nabyl na nové aktuálnosti.

“Také epidemie koronaviru má svou mediální a informační podobu. Právě v těchto dnech jsme častěji a více než dříve na sítích, čteme více online zprávy, sledujeme zpravodajství z mnoha zdrojů. Naše imunita vůči viru SARS-CoV-2 je testována stejně jako naše imunita proti dezinformacím a šíření fake news,” vysvětluje Ondřej Cakl, dramaturg seriálu TI.

Je to možná ideální chvíle pustit si online seriál Dezinformační imunologie, který nástrahy digitálního věku komunikace pomáhá překonat.

Jak ustát fake news Vám v něm řekne Josef Šlerka (NFNŽ), jak a proč ověřovat fakta napoví Jan Tvrdoň (Demagog.cz), o tom, jaké informace nám má poskytovat stát a kde je hledat promluví Milan Eibl (TI), o nenávistných projevech na sítích si poslechnete od Kateřiny Gamal Richterové a Lukáše Houdka (vládní kampaň Hatefree), digitální samotu Vám popíše Pavlína Louženská (#HolkyzMarketingu a TI) a manipulaci uživateli Facebooku Ondřej Cakl (TI).

Dezinformační imunologie tedy primárně nechce popularizovat tato témata (to je úkol pro jiné). My na to jdeme z opačné strany a snažíme se popularizovat odborné poznatky a stanoviska. A nejde jen o problémy a negativní jevy (hate speech, micro-targeting, fake news), ale i o pozitivní fenomény nebo jednoduše činnosti, které v souvislosti s digitálními technologiemi v informační sféře nabyly na důležitosti (otevřený přístup k informacím, fact-checking).

Epizody a články

1. díl: Josef Šlerka – Fake news už s námi zůstanou

Máte dojem, že poznáte fake news? Že se orientujete v současném mediálním chaosu? A že znáte cestu, jak se dostat ke zdrojovým informacím? To si můžete vyzkoušet s Josefem Šlerkou z Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky. A doplnění najdete v článku Dezinformace, fake-news, bulvární zpráva.

2. díl: Josef Šlerka – Praní špinavých… dezinformací

Že se perou špinavé peníze, ví asi každý. A jak se perou, o tom máme alespoň přibližnou představu. Věděli jste ale, že lze vyprat také „špinavé informace“? Co je tzv. information laundering, vám vysvětlí Josef Šlerka. Více pak najdete v článku Trajektorie jednoho infolaunderingu.

3. díl: Jan Tvrdoň – Jak je důležité míti fact-checking

Existuje ještě vůbec pravda? vám vysvětlí Jan Tvrdoň, který roky vedl projekt Demagog.CZ.  Co je to fact-checking? vám řekne podrobnější článek, pokud si rádi dohledáváte další informace.

4. díl: Milan Eibl – Zjistěte si to sami

Chcete něco vědět? Tak si to zjistěte sami. Často se nás ptáte, jak jsme financovaní. Bambiliony fakt nebereme… Jak si takovou informaci ověřit? A jak obecně pracovat s veřejnými zdroji? Tímto dílem vás provede vedoucí analytik TI Milan Eibl. Jak a proč nakládá stát s penězi a kde se o tom poučit? je název doplňujícího článku k tématu otevřených zdrojů.

Milan Eibl: Zjistěte si to sami | zdroj: TI

5. díl: Milan Eibl – Majitelé klíčů? Majitelé médií

Kdo vlastní zprávu, kterou jste dnes četli cestou do práce? Dokážete si přiřadit konkrétní obličej, nebo se jedná o anonymní entitu z daňového ráje? Důležitost vlastnictví médií a potřeba kontextu při posuzování informace je dalším tématem našeho vedoucího analytika Milana Eibla. Jak na rozkrývání majetkových struktur médií se dočtete v našem článku.

6. díl: Pavlína Louženská – Největší fake? Osobní brand

Máte občas dojem, že lidi okolo vás mají lepší život než vy? Dovolené na pláži, kafíčka, perfektní vztahy? Jenže fotky na sociálních sítích nejsou všechno. Co to znamená osobní brand a proč nemusí být vše vždy tak růžové a vyhlazené, jak to na internetu vypadá, vám popíše členka naší správní rady a zakladatelka platformy #HolkyzMarketingu Pavlína Louženská.

7. díl: Kateřina Gamal Richterová & Lukáš Houdek – Hate speech

Pohybujete se na sociálních sítích? Pak jste se s tím určitě setkali. Hate speech. Debata o tom, co je ještě přípustné, co by měla být svoboda slova a projevu. Naše společnost hledá hranice komunikace na internetu, pod rouškou anonymity. Tématem vás provedou Kateřina Gamal Richterová a Lukáš Houdek z vládního projektu HateFree Culture. Jak se nenávist šíří po internetu Vám pak přiblíží detailnější článek.

Kateřina Gamal Richterová & Lukáš Houdek – Hate speech | zdroj: TI

8. díl: Ondřej Cakl – Dark posting proti demokracii

Co to je dark post? Každý jich ve svém feedu jistě najdete několik. O tom, proč je tenhle běžně užívaný marketingový nástroj předmětem debat a proč je rozdíl, jestli přes dark posty prodáváte tenisky, nebo ovlivňujete voliče, vám povypráví náš projektový koordinátor Ondřej Cakl. Více o pokrytectví dark postingu pak píše Ondřej v detailnějším článku.

9. díl: Ondřej Cakl – Jak je možné omezovat trolling (alespoň před volbami)

Snažili jste se někdy vést konstruktivní debatu na internetu? Pokud ano, tak jistě víte, že to není nic snadného. Svůj podíl na tom nese i fenomén zvaný trolling. Co to ale trolling je? A je vždy záměrný a placený někým za konkrétním účelem? A jak funguje trolling jako zbraň proti dialogu si můžete přečíst v posledním článku série.

Poděkování za podporu

Materiály vznikl díky grantu US Embassy in Prague a díky T-Mobile Pomáháme v rámci projektu Immune Enhanced.

 


Projekty a kauzy: Dezinformační imunologie IMprowing Media literacy by Understanding mechanisms and strategies of NEws feed (IMMUNE)

Sledovat novinky

Přihlásit se k odběru všeobecného newsletteru

Podpořte nás

Bojujte s námi proti korupci

PODPOŘTE NÁS

Související zprávy

Bojujte proti korupci s námi.