IMprowing Media literacy by Understanding mechanisms and strategies of NEws feed (IMMUNE)

Publikováno 10. 04. 2019

Proč se věnujeme tomuto projektu

Transparentnost není potřebná jen u toků finančních, ale často především u toků informačních, a médiem korupce nejsou vždycky peníze. Naopak je možné poukázat na to, že nejproblematičtější korupční jevy (privatizace veřejného zájmu, „grand corruption“, systémový střet zájmů) jsou založeny na ovládání informací spíše než na úplatkářství nebo zpronevěrách. Index vnímání korupce CPI také prokazuje korelaci mezi mírou svobody přístupu k informacím a svobody projevu a mírou vnímané korupce.

V neposlední řadě máme co nabídnout: TI spolupracuje s řadou odborníků, kteří se právě práci s informacemi věnují „na plný úvazek“ a mají co říct.

Co konkrétně děláme

IMMUNE je roční program zaměřený na zvýšení dovedností potřebných pro obranu před vlivem dezinformací a pro odhalování manipulativní komunikace v médiích. Jak naznačuje název, měl by zvýšit imunitu proti dezinformacím u těch, kdo jsou jim vystaveni.

„Hlavní zbraní“ je popis samotného fungování aktuálních komunikačních on-line technologií s jejich negativními dopady. A hlavním formátem je video-blog odborníka na práci s informacemi. Seriál takových videí s lidmi, které před počítačovou kamerou často neuvidíte a kteří na Youtube vlastní kanál nemají a asi nikdy nebudou mít, budeme vysílat na jaře 2019 jak na zmíněné platformě tak na Facebooku.

V roli youtuberů se představí mediální expert Josef Šlerka, marketingová specialistka Pavlína Louženská, novinář a někdejší vedoucí fact-checkingového týmu Demagog.cz Jan Tvrdoň, analytik TI Milan Eibl a další.

Každé video bude také věnováno některému ze specifických  jevů dnešní komunikační technologie, a to jak jevům negativním: masovému šíření falešných zpráv a kachnám (fake-news), info-laundringu, trollingu apod., tak i jevům pozitivním: open data sources, zveřejňování informací o veřejných financích, fact-checkingu apod.

V rámci programu ale také uspořádáme dvě veřejná setkání a debaty s odborníky v oblasti komunikačních strategií a technologií a dvě filmová promítání.

Jaké máme výsledky

Donoři

Období realizace projektu: září 2018 – červen 2019

Projekt podpořila Americká ambasáda v Praze. Děkujeme.

Bojujte proti korupci s námi.