Souboj o miliardy na řešení dopadů odklonu od uhlí
Jezeří | zdroj: Pixabay fotografie: ivabalk
V kostce
Fond pro spravedlivou transformaci (FST) představuje jeden z hlavních nástrojů, kterým by měly evropské peníze přispět k řešení negativních důsledků odklonu od uhlí. V nejvíce zasažených českých regionech, tedy v Karlovarském, Ústeckém a Moravskoslezském kraji, mají zajistit zmírnění dopadů transformačního procesu.
Nyní se rozhoduje o tom, kam a kolik peněz z balíku 42 miliard korun půjde. Důležité je, aby k tomu nedocházelo pod časovým tlakem za zavřenými dveřmi na základě přání místních lobbistů, ale otevřeně s účastí těch, koho se problémy bezprostředně týkají. Jinak hrozí, že miliardy nabízející jedinečnou šanci pro zasažené regiony přijdou vniveč.
Proces přípravy implementace FST přináší v českém prostředí vícero korupčních rizik. Nepodaří-li se je co nejvíce omezit, tak hrozí, že z evropských miliard budou financovány projekty, které nijak nepomohou spravedlivé transformaci, ale zato finančně podpoří ty, kdo dokáží nejefektivněji uplatňovat svůj skrytý či očividný vliv na rozdělování prostředků z fondu. To by opět snížilo šance na vyřešení socio-ekonomických problémů regionů, které jsou kvůli své historii spojené s těžbou uhlí v leckterých ukazatelích pozadu.
Během jara a léta 2021 připravovaly jednotlivé kraje podklady, které následně vytvoří národní Plán spravedlivé územní transformace (PSÚT). Aby mohly být jednotlivým regionům vyplaceny vyčleněné miliardy, musí PSÚT schválit vláda a Evropská komise.
Jako hlavní korupční rizika ve FST vnímáme:
- Nepostačující informovanost veřejnosti o existenci tohoto nástroje a obrovský časový tlak při implementaci FST na národní i krajské úrovni, způsobený nedostatečnou připraveností regionů na podporu smysluplných projektů (především v Ústeckém a Karlovarském kraji). Svou roli sehrává také změna ve vedení krajů.
- Nedostatečnou občanskou participaci a možnost některých zájmových skupin ovlivňovat koncepci zapracování FST v Česku a jednotlivých regionech. To v důsledku ohrožuje efektivní využití poskytnutých peněz.
- Podporu nekoncepčních a neúčinných projektů z hlediska naplnění cílů spravedlivé transformace.
Strategické projekty
Zaměřili jsme se především na výběr tzv. strategických projektů, které mají jedinečným a zároveň zásadním způsobem pomoci transformaci regionu. Tyto strategické projekty mají být spolu s indikativním seznamem produktivních investic velkých podniků uvedeny v PSÚT, který bude schvalován vládou a Evropskou komisí.
Schéma projektů Fondu spravedlivé transformace | zdroj: TI
To znamená, že se již nyní hraje o to, které velké projekty budou moci být v budoucnu podpořeny. Jedná se o miliardové investice, které mohou ovlivnit budoucí rozvoj krajů. Zároveň jde o miliardy korun z veřejných prostředků, takže jsou jistě v pohotovosti všichni, kdo o zásadní veřejnou podporu stojí.
V procesech na úrovni krajů mají zásadní slovo Regionální stálé konference (RSK), složené z představitelů kraje, velkých i malých obcí, místních akčních skupin (MAS), akademického sektoru, krajských úřadů práce, hospodářských a podnikatelských uskupení a další. RSK sice zveřejňují zápisy ze svých jednání, některé detailnější podklady a vstupy expertních skupin ale zveřejněny nebyly. Proto jsme se na jednotlivé krajské úřady obrátili s žádostmi o poskytnutí podrobnějších informací.
Ke stažení
Komunikace mezi TI a Moravskoslezským krajem
- Odpověď na žádost TI o informace
- Příloha č. 1 – Hodnocení projektů
- Příloha č. 2 – Zápisy z pracovních skupin
Moravskoslezský kraj podstatnou část informací sám zveřejňuje na svých stránkách a na speciálním webu hrajemskrajem.cz.
Komunikace mezi TI a Ústeckým krajem
- Odpověď na žádost TI o informace
- Příloha č. 1 – Metodika pro sběr dat a přístupu ke strategickým projektům v PSÚT
- Příloha č. 2 – Výstup hodnocení PSP hodnotiteli
- Příloha č. 3a – Zápis z jednání pracovní skupiny Energetika
- Příloha č. 3b – Zápis z jednání pracovní skupiny Infrastruktura
- Příloha č. 3c – Zápis z jednání pracovní skupiny VVI
- Příloha č. 3d – Zápis z jednání pracovní skupiny Vzdělávání
- Příloha č. 4 – Finální výstup pracovních skupin včetně hodnocení projektů
- Odborné hodnocení strategických projektů (tabulka)
- Pravidla pro přidělování projektů hodnotitelům
- Zápis z jednání RSK – 28. 6. 2021
- Úplný zápis z jednání RSK+ – 30. 6. 2021
Další informace o jednání RSK Ústeckého kraje naleznete zde.
Komunikace mezi TI a Karlovarským krajem
- Odpověď na žádost TI o informace
- Příloha č. 1 – Metodika pro sběr dat a přístupu ke strategickým projektům v PSÚT
- Příloha č. 2-3 – Výstup posouzení pracovní skupinou včetně seznamu projektů
- Příloha č. 4 – Zápis z jednání panelu expertů
- Příloha č. 5 – Zápis z 19. jednání RSK KVK
- Příloha č. 5a – Prezentace
- Příloha č. 5b – Pozvánka
- Příloha č. 5c – Prezenční listina
- Přehled hodnocení strategických projektů (tabulka)
- Postup při výběru externích hodnotitelů
Další informace o jednání RSK Karlovarského kraje naleznete zde.
Publikace
Evropská komise navrhla vytvoření mechanismu pro spravedlivou transformaci ve snaze dosáhnout spravedlivě klimatických cílů Zelené dohody pro Evropu
07/20Oficiální zahájení procesu implementace FST v ČR usnesením vlády, které uložilo MMR připravit návrh Plánu spravedlivé územní transformace (PSÚT) a Operační program spravedlivé transformace (OP ST)
10/20Krajské volby rozhodly o změně ve vedení Ústeckého a Karlovarského kraje, v Moravskoslezském kraji pokračuje dosavadní koalice; zároveň MMR předložilo první verzi návrhu PSÚT
04/21Výzva pro sběr strategických projektů v jednotlivých krajích
05/21Rozhodnutí vlády o rozdělení prostředků z FST mezi jednotlivé kraje v poměru 46 % (MSK) ku 38 % (ÚK) ku 15 % (KVK)
06/21Schváleno evropské nařízení o FST
10/21Vláda projednala průběžnou verzi PSÚT
01/22Plánované předložení finální verze dokumentů PSÚT, včetně SEA (tj. posuzování vlivů koncepcí na životní prostředí), a OP ST vládě, následně bude předloženo Evropské komisi.
06/22Schválení OP ST. V následujících měsících postupné vyhlašování výzev pro strategické projekty, zastřešující projekty a tematických výzev.
Fond pro spravedlivou transformaci (FST) vychází ze Zelené dohody pro Evropu (A European Green Deal), kterou přijala Evropská komise na konci roku 2019. Cílem FST je podporovat území a regiony, které čelí vážným problémům v oblastech sociálních a ekonomických, a to z důvodu přechodu ke klimatické neutralitě. Je třeba vypořádat se s obnovou krajiny zasažené těžbou, zajistit pracovní místa pro zaměstnance přicházející o práci kvůli útlumu těžby a zlepšit veřejné služby v regionu.
Plán EU je do roku 2050 dosáhnout klimatické neutrality v rámci současné členské sedmadvacítky, tedy včetně České republiky. ČR tak z FTS, v celkové výši 4,3 bilionů korun, získá v programovém období 2021-2027 přibližně 42 miliard korun. Tyto veřejné finance budou rozděleny v Moravskoslezském, Ústeckém a Karlovarském kraji.
Právě monitoring kvality a transparentnosti procesu přerozdělení finanční prostředků plynoucích z EU do ČR a dále sledování samotného výběru podpořených projektů a identifikace rizik je pro protikorupční organizaci Transparency International (TI) jednou z hlavních aktivit.
Vedle programu InvestEU a úvěrového nástroje pro veřejný sektor se jedná o jeden z pilířů Mechanismu spravedlivé transformace.
Přihlásit se k odběru všeobecného newsletteru
Aktuální stav
Schválení OP ST. V následujících měsících postupné vyhlašování výzev pro strategické projekty, zastřešující projekty a tematických výzev.
Plánované předložení finální verze dokumentů PSÚT, včetně SEA (tj. posuzování vlivů koncepcí na životní prostředí), a OP ST vládě, následně bude předloženo Evropské komisi.
Vláda projednala průběžnou verzi PSÚT
Schváleno evropské nařízení o FST
Rozhodnutí vlády o rozdělení prostředků z FST mezi jednotlivé kraje v poměru 46 % (MSK) ku 38 % (ÚK) ku 15 % (KVK)