Téma: Transparentní volby

2310

‚Žába na prameni,‘ kritizuje Transparency šéfa dohledového úřadu Weise. Piráti ho vyzývají k rezignaci

Transparency International a někteří poslanci vyzývají předsedu Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí Vojtěcha Weise k odchodu z funkce, zjistil Radiožurnál. Podle nich svou roli nezvládá a úřad, který oficiálně vznikl téměř před dvěma lety, neplní své poslání. O paralýze instituce mluvili dřív i někteří její členové. Weis kritiku odmítá.

1910

TI varuje: „Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí neplní svou funkci“

Roky jsme se zasazovali o regulaci financování politických stran a monitoring předvolebních kampaní. V roce 2017 taková regulace začala fungovat a byl ustanoven kontrolní Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí (ÚDHPSH).

1710

Politické kampaně na Facebooku se zostřují – v dobrém i špatném smyslu

Společnost Facebook začátkem letošního roku výrazně omezila možnost získávat data o chování profilů ve své síti. Přesto Transparency International ČR (TI ČR) zařazuje sledování facebookových profilů politických subjektů do svého hodnocení transparentnosti kampaní. Zatímco sledování dopadu placených postů nám napovědělo, že on-line marketéři svůj nástroj ovládají lépe než dříve, zachycený trolling svědčí o přesunu od marketingu ke strategii cílené sabotáže.

2609

Střet regulovaného a neregulovaného živlu: podzimní předvolební kampaně 2018

Transparency International Česká republika (TI ČR) hodnotila podzimní předvolební kampaně do magistrátů Prahy, Brna a Ostravy a 135 senátních kandidátů. Detailní hodnocení zveřejňujeme na webu www.transparentnivolby.cz (data jsou aktuální k 20. září 2018, kdy byl ukončen jejich sběr).

1709

Transparency International je připravena řešit volební korupci i v tomto roce

Podzimní komunální volby se kvapem blíží, a ty s sebou přinášejí nejen nespočet předvolebních kampaní a široké zastoupení kandidátek a kandidátů, ale také nekalé pokusy o ovlivňování voleb tzv. volební korupci.

1005

Volební kampaně popáté, pošesté, klapka!

Téma voleb hýbalo Českou republikou od loňského léta až do letošního ledna. Na podzim jsme volili do Poslanecké sněmovny, na začátku roku jsme vybírali hlavu státu. Uniknout masivní vlně kampaní se u nás podařilo asi málokomu.

1005

Protokol z monitoringu předvolebních kampaní v České republice

Transparency International Česká republika se už od roku 2012 věnuje monitoringu předvolebních kampaní v rámci […]

2903

Blog Ondřeje Cakla: „Zákon o volbě prezidenta republiky – odkaz Jaroslava Cimrmana“

Cimrmanova filozofie externismu vychází z myšlenky, že na to, aby byla osoba či akce „pro svůj okolní svět patrná, nemusí v něm nutně existovat, neboť patrnost a existence jsou dvě naprosto odlišné věci.“ Prezidentská kampaň tento grandiózní vtip Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka převedla z hájemství smíchu do říše aktuální žité reality. Nestalo se tak ale bez „solidního“ podkladu, jímž je zákon č. 275/2012 Sb., o volbě prezidenta republiky, ve znění pozdějších předpisů.

0902

Nepodmíněný reflex Tomia Okamury

Na volebním účtu SPD bylo na konci ledna rušno. Média poukázala na pohyb v řádech milionů korun, čímž se účet 20. ledna dostal na nulu, a to vedlo šéfa SPD k vytvoření silně manipulativní „antikampaně“. S poukazem na čítankové rysy manipulativní komunikace na Facebooku předsedy SPD bychom rádi za Transparency International (TI) zpřehlednili základní fakta dané situace.

0602

Poslanci reagují na tajemné dárce prezidentských kampaní. Plánují změnu pravidel

Kvůli kampani před prezidentskými volbami a zejména způsobu, jakým byla placena, se nyní mluví „o díře“ v legislativě. Někteří poslanci tak už týden po sečtení hlasů hovoří o změně zákonů. Rozpaky vyvolávají dary od zahraničních sponzorů, od firem s nejasnými vlastníky nebo peníze posílané prostřednictvím nadací či spolků. Obecně jde tedy hlavně o to, aby byla identita podporovatele strany či kandidáta na prezidenta naprosto jasná, transparentní a dohledatelná. Česká televize pátrala po pozadí největších sponzorů spolku Přátelé Miloše Zemana, které hlava státu zveřejnila v poslední prezidentské debatě.

0102

Blog Michala Vlasáka: „Tak to tě pěkně natáhli, Pitomio!“

Musim si vylepšit CVčko. Chci se dostat do tý agentury, která vyfakturovala Okamurově SPD 4,5 milionu za mediální poradenství a PR během volební kampaně. Účtovat mizerný dva tisíce za hodinu je přežitek, ceny jdou evidentně nahoru a byla by škoda nechat si tenhle výtah ujet.

3101

Politické strany a hnutí jsou de facto neziskovky, proto je veřejná kontrola na místě

Okamurovci vybrali z účtu všechny peníze, zbyla nula. Straně hrozí pokuta. Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí také zajímá, komu strana Svoboda a přímá demokracie zaplatila nedávno miliony za PR poradenství a analýzy. SPD to tají.