Téma: Transparentní volby

2903

Blog Ondřeje Cakla: „Zákon o volbě prezidenta republiky – odkaz Jaroslava Cimrmana“

Cimrmanova filozofie externismu vychází z myšlenky, že na to, aby byla osoba či akce „pro svůj okolní svět patrná, nemusí v něm nutně existovat, neboť patrnost a existence jsou dvě naprosto odlišné věci.“ Prezidentská kampaň tento grandiózní vtip Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka převedla z hájemství smíchu do říše aktuální žité reality. Nestalo se tak ale bez „solidního“ podkladu, jímž je zákon č. 275/2012 Sb., o volbě prezidenta republiky, ve znění pozdějších předpisů.

0902

Nepodmíněný reflex Tomia Okamury

Na volebním účtu SPD bylo na konci ledna rušno. Média poukázala na pohyb v řádech milionů korun, čímž se účet 20. ledna dostal na nulu, a to vedlo šéfa SPD k vytvoření silně manipulativní „antikampaně“. S poukazem na čítankové rysy manipulativní komunikace na Facebooku předsedy SPD bychom rádi za Transparency International (TI) zpřehlednili základní fakta dané situace.

0602

Poslanci reagují na tajemné dárce prezidentských kampaní. Plánují změnu pravidel

Kvůli kampani před prezidentskými volbami a zejména způsobu, jakým byla placena, se nyní mluví „o díře“ v legislativě. Někteří poslanci tak už týden po sečtení hlasů hovoří o změně zákonů. Rozpaky vyvolávají dary od zahraničních sponzorů, od firem s nejasnými vlastníky nebo peníze posílané prostřednictvím nadací či spolků. Obecně jde tedy hlavně o to, aby byla identita podporovatele strany či kandidáta na prezidenta naprosto jasná, transparentní a dohledatelná. Česká televize pátrala po pozadí největších sponzorů spolku Přátelé Miloše Zemana, které hlava státu zveřejnila v poslední prezidentské debatě.

0102

Blog Michala Vlasáka: „Tak to tě pěkně natáhli, Pitomio!“

Musim si vylepšit CVčko. Chci se dostat do tý agentury, která vyfakturovala Okamurově SPD 4,5 milionu za mediální poradenství a PR během volební kampaně. Účtovat mizerný dva tisíce za hodinu je přežitek, ceny jdou evidentně nahoru a byla by škoda nechat si tenhle výtah ujet.

3101

Politické strany a hnutí jsou de facto neziskovky, proto je veřejná kontrola na místě

Okamurovci vybrali z účtu všechny peníze, zbyla nula. Straně hrozí pokuta. Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí také zajímá, komu strana Svoboda a přímá demokracie zaplatila nedávno miliony za PR poradenství a analýzy. SPD to tají.

1701

Příručka monitoringu předvolebních kampaní pro Kosovo

Tato publikace vznikla v rámci mezinárodního projektu Transparency International: Monitorování předvolební kampaně v Kosovu 2017 (MElKO), […]

1101

Souboj prezidentských kandidátů se odehrává i on-line. Zákon je ale k sociálním sítím slepý

Transparency International – Česká republika (TI) sleduje prezidentské předvolební kampaně nejen z hlediska transparentnosti finančních toků, ale i informačních. Z monitoringu on-line médií a sociálních sítí jasně vyplývá, že šíření předvolebního vzkazu v digitálním prostoru je bez dostatečné finanční podpory takřka nemožné.

0901

Zeman má nejméně transparentní kampaň ze všech. Ani není jasné, kdo ji platí, říká šéf Transparency International

Za čtyři dny budou Češi volit svého prezidenta. V kampani, která právě vrcholí, se podle odhadů české pobočky Transparency International protočilo minimálně 150 milionů. O transparentních kampaních se ale rozhodně mluvit nedá.

0901

David Ondráčka: Zeman na informování o penězích na kampaň úplně kašle, využívá finty a mate lidi

Celkově se podle propočtu Transparency International (TI) protočí v letošní prezidentské kampani zhruba 200 milionů korun. Dle organizace při tom ale nehrají všichni kandidáti čistou hru. Nejhůře dopadl v hodnocení současný prezident. „V kostce řečeno: Zeman nezveřejňuje vůbec nic, s nikým nekomunikuje a využívá fintu s třetí osobou. Ještě mate veřejnost tím, že tvrdí, že kampaň nevede, i když ona naplno běží. Snažíme se posbírat také informace o cenách reklamy. Z těch je jasné, že Zeman utratil několik desítek milionů korun,“ popisuje v rozhovoru pro INFO.CZ ředitel TI David Ondráčka. „Pro mě je na tom nejhorší fakt, že neexistuje reálná síla, která by mohla kandidáta Zemana k otevřenosti donutit,“ dodává.

0801

Transparentnost kandidátů na prezidenta znovu pokulhává – měli by mít na víc, srdce a síla nestačí

Ačkoliv se „transparentnost“ stala oblíbeným motivem v sebeprezentaci uchazečů o Hrad, z hlediska dostupnosti informací o financování, strategiích a vlivovém pozadí jsou jejich kampaně spíše neprůhledné. Vyplývá to z výsledků monitoringu Transparency International (TI).

0401

Pozvánka na tiskovou konferenci TI: „Monitoring financování prezidentských volebních kampaní“

Dovolujeme si Vás pozvat na tiskovou konferenci Transparency International Česká republika „Monitoring volebních kampaní prezidentských kandidátů“, která se uskuteční v pondělí 8. ledna 2018 od 13 hodin v Malostranské besedě.

3112

Minuty TI: Ondřej Cakl – Monitoring voleb v Kosovu 2017

Jedním z mezinárodních projektů, kterým jsme se v roce 2017 věnovali, byl monitoring předvolebních kampaní v Kosovu ve spolupráci s Kosovským demokratickým institutem. Tento projekt byl podpořen programem Transition Ministerstva zahraničních věcí ČR.