Volební kampaně popáté, pošesté, klapka!
Téma voleb hýbalo Českou republikou od loňského léta až do letošního ledna. Na podzim jsme volili do Poslanecké sněmovny, na začátku roku jsme vybírali hlavu státu. Uniknout masivní vlně kampaní se u nás podařilo asi málokomu.
Transparentní volby | zdroj: www.transparentnivolby.cz
Českou republiku i přes omezení stále obléhají billboardy s politickými proklamacemi a sliby, televize jsou plné debat s politiky, sociální sítě se hemží usměvavými videi či rozzlobenými varováními.
Kampaň nekampaň
Teď trochu konkrétněji. Vzpomínáte na diskuse v souvislosti s otázkou, co je a co není předvolební kampaň? Na vydávání publikací, které před volbami okatě propagovaly strany či kandidáty na prezidenta? A vybaví se vám ještě debaty nad donory některých kandidátů?
Drobných i větších problémů se během kampaní objevilo mnoho, a tak náš expertní tým (TI, Petr Vymětal, Dataweps, Socialbakers, Nielsen Admosphere) připravil Protokol z monitoringu předvolebních kampaní v ČR do Poslanecké sněmovny i na úřad prezidenta. V něm shrnujeme, jak se jednotlivé obtíže dostávaly na světlo, a poskytujeme stručný kontextový výklad.
Kudy kam
Identifikujeme také zásadní systémové chyby, které doporučujeme napravit. Činíme tak už s jistým časovým odstupem, po rozvaze a dialogu se stranami, zákonodárci i dohledovými orgány. V neposlední řadě najdete v Protokolu zprávu z transparentních účtů stran, která přiblíží efektivitu kampaní jednotlivých stran měřenou ziskem mandatů či celkovou strukturu rozpočtů stran a kandidátů.
A které problémy považujeme za nejbolestnější?
- Institut třetí osoby se zatím neosvědčil.
- Zákon o volbě prezidenta ČR obsahuje zásadní mezeru; za plnění požadavků zákona (a financování prezidentské kampaně) nenese nikdo přímou odpovědnost.
- Prezidentskou kampaň mohou legálně financovat zahraniční subjekty – a to je chyba.
V Protokolu najdete i rozbor potíží s „cenou obvyklou“ za služby v kampani, poznámky k regulaci PR akcí probíhajících on-line, podněty ke snížení počtu transparentních účtů a mnoho dalšího.
Přihlásit se k odběru všeobecného newsletteru