Víte, kolik je třeba „lajků“, aby vás Facebook znal lépe, než se znáte sami?

Vydáno 07. 05. 2019

Ve středu 27. března večer jsme se sešli ve Vršovicích na našem oblíbením místě – v Kině Pilotů. S širokou veřejnosti a našimi hosty jsme tam debatovali o politickém marketingu a dezinformacích ve veřejném prostoru.

Debata v Kině Pilotů na téma politický marketing a manipulace veřejným míněním | zdroj: TI

Jak už velí naše tradice, na hodinovou diskuzi navázalo promítání německé komedie „Už je tady zas“, která s nadsázkou ilustruje manipulaci s informacemi a veřejným míněním.

Kdo s námi zasedl ke stolu?

Mikrofonů se chopili experti na slovo vzatí. Martin Přikryl, kreativní ředitel werk.camp (stojí např. za kampaněmi pro AirBank, iniciátor červených karet). Alžběta Králová, zakladatelka Institutu politického marketingu. Jenda Perla, marketingový manažer Dataweps a David Ondráčka, ředitel TI ČR a člen globální Správní rady TI, který politické kampaně sleduje z druhé strany barikády, než marketéři.

Večerem nás provedla Zuzana Tvarůžková, jedna z hlavních tváří České televize, která se dlouhodobě věnuje mimo jiné tématu korupce.

Zuzana Tvarůžková, moderátorka České televize a naší debaty | zdroj: TI

Hlavními body debaty byly změny, které se v rámci politického marketingu udály za poslední dvě dekády. Ať už jde o nástup digitálu, sociálních sítí a internetu, nebo o širší práci s průzkumy veřejného mínění.

Zuzana Tvarůžková proto otevřela diskuzi otázkou: „Jak si myslíte, že se za posledních pár let změnila pravidla hry a jak moc do toho právě vstoupila digitální média a sociální sítě?“

„Za posledních deset let se změnila především rychlost, s jakou je potřeba reagovat na novinky. Zároveň se z jednosměrné komunikace stává oboustranná komunikace, ale plno stran tohohle nástroje nevyužívá,“ popsal na úvod problematiku dnešního marketingu Jenda Perla.

Už je tady zas aneb o politickém marketingu | zdroj: TI

David Ondráčka, ředitel TI, pak shrnul současný legislativní stav a předestřel, jaký by mohl být výhled na další dekádu: „Legislativně jsme uchopili pouze financování kampaní, zavedli jsme limity na výdaje, máme povinnost reportovat kampaně, máme úřad, který to má přezkoumávat. Ale politického marketingu se to už začíná dotýkat, na politické reklamě by měl být uveden zadavatel, měly by se hlásit třetí osoby zapojené do kampaní. Myslím, že v horizontu pěti až deseti let by mohla přijít systémová reforma, která nám umožní mnohem víc vidět i do zákulisí politického marketingu.“

Co na vás prozradí váš profil?

Už jste si někdy vyplňovali kvízy na Facebooku, nebo jste udělovali aplikacím přístup k vlastnímu profilu? Pak jste možná odevzdali nejen informace o sobě, ale také o svých přátelích. A marketéři a jejich nástroje jsou pak z vašich „lajků“ schopni vytvářet modelové profily.

„Analytikům pak stačí 130 likes, aby vás poznali lépe než vaši rodiče,“ upozornila Alžběta Králová.

Martin Přikryl, Jenda Perla, Alžběta Králová, David Ondráčka a Zuzana Tvarůžková (zleva) | zdroj: TI

„Trendem jsou big data. Cambridge Analytica sebrala data asi 50 milion uživatelů, ze 130 likes vás umí charakterizovat víc než vaši rodiče, po 300 likes vás znají více, než se znáte sami,“ dodala Alžběta.

„Včetně vaší sexuální orientace (kterou možná ani sami neznáte),“ rozvedl komentář kolegyně Martin Přikryl.

Metalák z maloměsta

Martin pak navázal také na práci s těmito velkými daty: „Z profilu metaláka z malého města dokážu vymodelovat obecný profil metaláka z maloměsta a pak jsem schopen cílit na všechny metaláky v malých městech. Díky těm 50 milionům účtů jsme pak schopni cílit na 2 miliardy lidí, protože my lidi jsme si někdy podobnější, než si myslíme. Takže kdokoliv je na Facebooku, tak je trackovatelný a zasáhnutelný.“

Martin Přikryl, Jenda Perla a Alžběta Králová (zleva) | zdroj: TI

„Když tyhle data dáte v Česku politickým stranám, tak s nimi něco budou schopny udělat dvě strany – Hnutí ANO a Piráti,“ dovysvětlil Jenda.

Falešné identity

Jak se pracuje s politiky popsal Martin Přikryl: „Dobrý marketér by neměl politika přetvářet, protože pak vytváří falešnou identitu – a ta pravá tvář se dřív nebo později ukáže v nějaké stresové situaci. Musí ho usměrňovat. To je konec konců vidět na Andreji Babišovi, který je usměrněný takový blábolivý, trochu šílený, ale vlastně hodný chlap, když se občas vykolejí, tak je blábolivý, šílený a už ne tak hodný. Takže ho pak zase musí nahodit do těch správných kolejí. Koukejte se na Andreje, protože to je dobrý politický marketing.“

Transparency do debaty zvala také marketéry z hnutí ANO, nikdo z nich však naše pozvání nepřijal.

Akce „Už je tady zas aneb o politickém marketingu“ proběhla v rámci projektu IMMUNE, který má za cíl zvyšovat mediální gramotnost a podpořit orientaci v politicko-marketingovém prostoru.

Projekt je financován z prostředků Velvyslanectví USA v České republice. Za podporu děkujeme také Kino Pilotů a všem hostům.


Štítky: Transparentní volby

Sledovat novinky

Přihlásit se k odběru všeobecného newsletteru

Podpořte nás

Bojujte s námi proti korupci

PODPOŘTE NÁS

Související zprávy

Bojujte proti korupci s námi.