Střet regulovaného a neregulovaného živlu: podzimní předvolební kampaně 2018

Vydáno 26. 09. 2018

Transparency International Česká republika (TI ČR) hodnotila podzimní předvolební kampaně do magistrátů Prahy, Brna a Ostravy a 135 senátních kandidátů. Detailní hodnocení zveřejňujeme na webu www.transparentnivolby.cz (data jsou aktuální k 20. září 2018, kdy byl ukončen jejich sběr).

 

Transparentní volby | zdroj: TI 

  • Neregulovaný zmatek komunálních kampaní znovu ukázal, že i pro tento typ voleb je potřeba zavést limity a regulace a otevřít diskusi nad tím, od jaké úrovně komunální kampaně regulovat. Situaci znepřehledňuje také možnost směšování nákladů ze senátních kampaní do komunálních v případě souběhu kandidatur.
  • Řada regionálních sdružení stran přistoupila k seberegulující aplikaci standardů transparentnosti, ačkoliv je k tomu v komunálních volbách zákon nezavazuje.
  • Zaznamenáváme nárůst trollingových strategií. Na rozdíl od běžného trollingu je ale postování ve prospěch kandidující politické strany považováno za volební kampaň.
  • TI ČR bude požadovat vysvětlení příčin nefunkčnosti Úřadu pro dohled nad financováním politických stran a hnutí (ÚDHPSH) od jeho předsedy Vojtěcha Weise.

 

Stateční bojovníci v komunální džungli

Se skutečností, že pro komunální kampaň neexistuje legislativa zajišťující její transparentnost, naložily strany různě. Část politických subjektů si dobrovolně zřídila transparentní volební účty a informovala o rozpočtech kampaní, o zdrojích a postupech financování, o personálním složení volebních týmů a o počtu a datech volebních akcí. Opačný přístup, tj. využití absence pravidel a souběhu dvou kampaní, zvolila téměř dvoutřetinová většina monitorovaných stran a hnutí.

„Monitoring a hrubá finanční data o výdajích ukazují na dva zcela odlišné typy kampaní. Zatímco senátní kampaně, ve kterých existují finanční stropy na výdaje, jsou vedené spíše střízlivě, divoká a rozsáhlá kampaň na komunální úrovni žádná pravidla nemá. Přitom je neoddiskutovatelné, že i v této kampani může jít o zajímavé mocenské posty a velké rozpočty. Bylo by proto záhodné minimálně otevřít diskusi, zda by kampaně na komunální úrovni alespoň na úrovni statutárních měst neměly podléhat podobným pravidlům a omezením jako volby jiné,“ hodnotí komunální kampaně expert z FMV VŠE Petr Vymětal.

 

Kryptokampaně

Kampaně se účastní i desítky kandidátů ucházejících se jak o post senátora, tak o křeslo v zastupitelstvu obce. I když dohledový úřad vydal doporučení, jak odlišovat náklady za senátní kampaň od kampaně komunální, prostor pro zneužití je velký. TI proto bude důrazně požadovat otevření debaty nad parametry zákona o volbách do zastupitelstev obcí a jeho novelizaci.

 

On-line kampaně

V porovnání s loňskými sněmovními a prezidentskými volbami jsou tentokrát strany a hnutí v prostředí Facebooku méně aktivní, aktivita se přesouvá na profily kandidátů a výrazných osobností. Důvodem je menší efektivita targetingových postů v lokálních měřítcích (což platí i pro kampaň do Senátu) než při plošných, celostátních volbách do Poslanecké sněmovny ap. Míra využití placených postů se diametrálně liší (někteří kandidáti a subjekty spoléhají na organické posty, jiné promují až 40 % sdělení). Naopak jednotný je trend k standardizovanému využití Facebooku jako nástroje politického marketingu u všech stran.

Zaznamenali jsme ale nárůst trollingových strategií, kdy PR agentury či strany samotné iniciují tvorbu propagačních nebo negativních postů ve facebookových komentářích a skupinách, a to z individuálních a často falešných profilů.

„Postování ve prospěch kandidující politické strany za úplatu je ale považováno za volební kampaň, a pokud tak činí majitelé trollovských účtů bez vědomí strany nebo kandidáta, mají povinnost se registrovat u ÚDHPSH,“ upozorňuje Ondřej Cakl, koordinátor monitoringu TI.

 

Spící ÚDHPSH

Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH), který by měl na absenci legislativy upozorňovat a vydávat aktualizovaná a zásadní stanoviska ke kampaním, roli regulátora příliš neplní.

„Pokud se v počátcích existence Úřadu v roce 2017 dala jeho imobilita vysvětlit dětskými nemocemi, po bezmála dvou letech fungování je na místě očekávat, že Úřad dokončí a zveřejní výsledky auditů předchozích kampaní a bude proaktivně regulovat tu probíhající. Neděje se tak,“ hodnotí přístup úřadu Ondřej Cakl, koordinátor monitoringu TI ČR. Proto bude TI ČR požadovat vysvětlení příčin nefunkčnosti ÚDHPSH od jeho předsedy Vojtěcha Weise.

 

Volební podvody

Volby provází i velké riziko volebních podvodů. Právní poradna Transparency International, která se poradenství v oblasti volebních podvodů věnuje dlouhodobě, obdržela již dva týdny před volbami několik podnětů.

„V rámci činnosti bezplatné právní poradny se na nás může kdokoli obracet s podezřením na volební podvod nebo s pochybnostmi o tom, že volby probíhají v pořádku. Může se jednat o stížnosti na průběh volebních kampaní, kupčení s hlasy nebo samotný průběh voleb ve volební místnosti. Naši právníci situaci posoudí a v případě pochybení navrhnou možná řešení,“ říká Sylvie Kloboučková, vedoucí Právní poradny Transparency International.

 

Užitečné odkazy

www.transparentnivolby.cz

Monitorované strany v komunálních volbách 2018

Monitorovaní kandidáti do Senátu PČR

Kritéria dobré praxe – Komunální volby

Kritéria dobré praxe – Senát PČR

 

Podívejte se, jak o našem monitoringu informují média

ČTK – TI: Nejtransparentněji kampaň vedli Piráti, Zelení, STAN a TOP 09

iDNES.cz – Nejtransparentnější kampaň před volbami mají Piráti, tvrdí analýza

Radio Prague – TI: Most transparent campaigns led by Pirates, Greens, STAN, TOP 09 

Lidovky.cz – Nejtransparentněji kampaň vedli Piráti, Zelení, STAN a TOP 09. Rath málem propadl, tvrdí organizace 

Hospodářské noviny – Velké strany využily toho, že komunální kampaň zákon nereguluje, a poskytly minimum informací, tvrdí Transparency International. Mezi kandidáty do Senátu dopadl nejhůře Rath

EURO.cz – Nejtransparentněji kampaň vedli Piráti, Zelení, STAN a TOP 09. Nejhůře dopadl Rath

Deník.cz – Nejtransparentněji kampaň vedli Piráti, Zelení, STAN a TOP 09

Týden.cz – Nejtransparentněji kampaň vedli Piráti, Zelení, STAN a TOP 09

 

Transparency International Česká republika

Už 20 let aktivně bojujeme v Česku proti korupci, jako pobočka globální sítě nevládní organizace Transparency International. Náš tým 13 zaměstnanců a 7 stážistů, s rozpočtem kolem 9 milionů korun ročně, zapojuje občanskou společnost, soukromou sféru i státní sektor do široké diskuse o dobrém vládnutí. Těžíme z dlouholeté nadnárodní praxe a zkušeností v nastavování protikorupčních programů a strategií. Přes naše projekty přispíváme k systémovým změnám, od regulace hazardu, financování sportu, přes veřejné zakázky, komunální politiku a financování volebních kampaní až po fungování policie a justice.

Pro veřejnost provozujeme bezplatnou protikorupční právní poradnu, na kterou se ročně obracejí stovky klientů z celé republiky. Naše investigativa uvádí korupční případy do pohybu. Odhalili jsme mimo jiné nekalosti v Lesích ČR, zastavili předražený Ekotendr, řešili zakázky v Dopravním podniku hl. m. Prahy. Rozkrýváme pavučiny politiků a podnikatelů např. kolem ROP Severozápad, praní post-sovětských peněz v Česku nebo První chráněné dílny. Zaměřujeme se dlouhodobě na téma střetu zájmů, aktuálně v souvislosti s premiérem Andrejem Babišem a společností Agrofert. Naše aktivity pomohly ušetřit miliardy korun z veřejných rozpočtů.

Klíčová je pro nás finanční podpora ze strany široké veřejnosti, která nám přidává nejen na stabilitě, ale především na nezávislosti a kredibilitě. Děkujeme, že díky Vám nejsme sami na naší cestě za slušnější Česko bez korupce.

 

 


Štítky: Otevřené financování politických stran , Transparentní volby

Sledovat novinky

Přihlásit se k odběru všeobecného newsletteru

Podpořte nás

Bojujte s námi proti korupci

PODPOŘTE NÁS

Související zprávy

Bojujte proti korupci s námi.