Mýto v Česku

Vyřešeno Vydáno 13. 05. 2019

Mýtná brána | zdroj: ČTK

V kostce

Systém mýtných bran funguje v Česku již od roku 2007. První tendr vyhrála firma Kapsch – fungování jejich systému je hodnoceno jako bezproblémové. Až na vysoké náklady a provoz. Proto se Česko rozhodlo tuto obří zakázku přesoutěžit.

To však spustilo velmi složitou hru – nový tendr vyhrálo česko-slovenské konsorcium CzechToll/SkyToll miliardáře Petra Kellnera, Kapsch však výsledek napadl u Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten následně výsledek nejprve zrušil, o pár měsíců později však znovu potvrdil za vítěze CzechToll.

Kauza se opět rozběhla začátkem března 2019, kdy policisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) zasahovali ve firmě Kapsch, na radnici Brno-střed, u poslance za ANO Jaroslava Faltýnka, a v ÚOHS a u jeho tehdejšího předsedy Petra Rafaje.

 

Tímto případem se TI zabývá v rámci bezplatného právního poradenství podporovaného programem Prevence korupčního jednání Ministerstva vnitra.

Tendr na nový systém mýtných bran sledujeme už od prvních zmínek v kuloárech. V roce 2015 jsme vydali stanovisko, které komentovalo netransparentní zadávání veřejné zakázky, která měla být soutěžena v roce 2016.

Po průtazích a hrozbě, že stát zůstane bez systému pro výběr mýtného, byla nakonec prodloužena smlouva s firmou Kapsch na provozování současného systému a termín na nové výběrové řízení byl prodloužen do roku 2018. Kauzu mýtných bran zvolil David Ondráčka, ředitel TI, jako příklad pro zlepšení systémového řešení IT zakázek v rozhovoru pro ČRo Plus.

Policejní razie na jaře 2019 pak zvedla naši kritiku fungování ÚOHS, kdy jsme vyzvali jejího předsedu Petra Rafaje k rezignaci.

Kauzu jsme sledovali dlouhodobě a dění kolem výběru mýta v Česku budeme sledovat i nadále.

Vteřiny TI: Michal Pleskač – Předražené radary ve Varnsdorfu | zdroj: TI

2006

Kapsch vyhrává první tendr na mýtné brány

10/15

První zmínky o budoucí změně dodavatele mýtných bran

09/16

Prověřovaní postupu prodloužení smlouvy ze strany ÚOHS

10/16

ÚOHS ukládá ministerstvu dopravy milionovou pokutu za porušení zákona o veřejné soutěži

06/17

Ministerstvo dopravy vyhlašuje nový tendr

11/17

Společnost Kapsch poprvé napadá tendr. Firma argumentovala, že uchazeči nedostali stejné podklady k soutěži na přepisovatelných flash discích

05/18

ÚOHS ruší výsledky soutěže, pravděpodobně na základě stížnosti firmy Kapsch. Ministerstvo dopravy podává na toto rozhodnutí rozklad

09/18

ÚOHS opět potvrzuje platnost nové smlouvy. Ministerstvo dopravy uzavřelo smlouvu s CzechToll/SkyToll

09/18

Kapsch podává stížnost k ÚOHS

12/18

ÚOHS posvětil výsledky tendru

02/19

Kapsch podává žalobu ke Krajskému soudu v Brně proti postupu ÚOHS

03/19

Zásah NCOZ v sídle firmy Kapsch, v Brně (na radnici Brno-střed a v ÚOHS) a u poslance J. Faltýnka kvůli podezření z probíhající korupce a ovlivňování zakázky na mýto

04/19

Firma Kapsch podává další žalobu na rozhodnutí ÚOHS. Petr Rafaj podává stížnost proti policejnímu zásahu, který proběhl v březnu 2019

11/19

Krajský soud v Brně zamítl žalobu Kapsche, která projednání firemních námitek proti tendru požadovala. Verdikt se netýká přezkumu nové smlouvy na provoz mýtného systému.

12/19

Nejvyšší správní soud rozhodl, že smlouva ze 20. září 2018 je účinná a nezpochybnitelná.

Smlouva na mýto, uzavřená s firmou Kapsch v roce 2006, byla problematická od svého začátku, kdy byla spojována s korupcí a možným zmanipulováním průběhu veřejné zakázky. Zakázka měla platnost 10 let, tj. do roku 2016, kdy mělo být vyhlášeno nové výběrové řízení.

To se ale nestalo a na základě návrhu tehdejšího ministra dopravy Dana Ťoka byla smlouva s firmou Kapsch nezákonně, z pohledu Transparency International (TI), prodloužena na další 3 roky. I Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v té době vyjádřil svoje pochybnosti o správnosti takového postupu, ale smlouvu nezrušil.

Tímto započal dlouhý a chaotický konflikt mezi politiky navzájem ale především mezi ministerstvem dopravy, firmou Kapsch a antimonopolním úřadem. ÚOHS začal v září 2016 prověřovat, jestli byly skutečně naplněny podmínky pro vyhnutí se klasickému otevřenému postupu při výběrovém řízení. Antimonopolní úřad o měsíc na to rozhodl, že ministerstvo dopravy postupovalo v rozporu se zákony a výsledkem bylo udělení milionové pokuty ministerstvu. Současně ÚOHS řešil i stížnost společnosti CzechToll/SkyToll, ve které požadovala zastavení plnění smlouvy s firmou Kapsch.

Řádné výběrové řízení bylo zahájeno až v červnu 2017. Zapojily se do něj 4 firmy, včetně rakouské firmy Kapsch. V dubnu 2018 bylo za vítěze soutěže na provoz mýtného systému v letech 2020-2030 určené konsorcium CzechToll/SkyToll, přičemž oficiálně byla smlouva podepsána v září 2018.

Představitelé společnosti Kapsch před i po zveřejnění výsledků napadali rozhodování antimonopolního úřadu – od konce roku 2017 do prosince 2018 podali celkově 4 stížnosti. Ty se týkaly předávání citlivých informací, manipulací se zadávací dokumentací, chybějící technologickou neutralitou, vynecháni dialogu s ministerstvem dopravy či politického nátlaku na ÚOHS.

V květnu 2018 ÚOHS výsledky soutěže a vítězství firmy CzechToll/SkyToll nejprve zrušil – důvodem byla stížnost firmy Kapsch z listopadu 2017, že ministerstvo dopravy dle všeho poskytlo jednotlivým uchazečům rozdílné podklady k soutěži. S tímto rozhodnutím ale nesouhlasilo ministerstvo dopravy, které podalo proti rozhodnutí rozklad. V září 2018 antimonopolní úřad platnost nové smlouvy opět potvrdil.

Firma Kapsch v reakci na toto rozhodnutí podala rozklad, protože bylo dle jejího názoru v rozporu s rozhodnutím úřadu z května 2018. Řízení ve věci stížností a námitek ze strany Kapsch bylo oficiálně zastaveno předsedou ÚOHS Petrem Rafajem v prosinci 2018 s odůvodněním, že ministerstvo dopravy už smlouvu na výběr mýta oficiálně uzavřelo. Toto prosincové rozhodnutí opět potvrdil ÚOHS rozhodnutím v únoru 2019. Zamítnutí projednávaní námitek napadla firma Kapsch u Krajského soudu v Brně.[6]

Veřejnost pak šokovala zpráva ze 7. března 2019, kdy policisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) zasahovali v sídle firmy Kapsch, u Jaroslava Faltýnka, na radnici Brno-střed a v sídle ÚOHS kvůli podezření z korupce a ovlivňování zakázky na mýto. Poslanec za ANO Faltýnek se měl údajně setkávat s Karlem Feixem (ředitel Kapsch) a Petrem Rafajem a ovlivňovat zakázku ve prospěch společnosti Kapsch. Prostředníkem mezi Feixem a Rafajem měl údajně být Jiří Švachula, radní za ANO v Brně-střed.

Případ mýta a činnost ÚOHS řeší také Evropská komise. V roce 2019 byly podány nové stížnosti – Kapsch žaloval ÚOHS v únoru a dubnu za neprojednání stížností, Petr Rafaj pak podal stížnost proti policejnímu zásahu z března 2019. Kapsch v červenci uspěl se žalobou ohledně nové smlouvy na mýto u Krajského soudu v Brně. Antimonopolní úřad ji musí znovu prověřit.

Sledovat novinky

Přihlásit se k odběru všeobecného newsletteru

Aktuální stav

12/19

Nejvyšší správní soud rozhodl, že smlouva ze 20. září 2018 je účinná a nezpochybnitelná.

11/19

Krajský soud v Brně zamítl žalobu Kapsche, která projednání firemních námitek proti tendru požadovala. Verdikt se netýká přezkumu nové smlouvy na provoz mýtného systému.

04/19

Firma Kapsch podává další žalobu na rozhodnutí ÚOHS. Petr Rafaj podává stížnost proti policejnímu zásahu, který proběhl v březnu 2019

03/19

Zásah NCOZ v sídle firmy Kapsch, v Brně (na radnici Brno-střed a v ÚOHS) a u poslance J. Faltýnka kvůli podezření z probíhající korupce a ovlivňování zakázky na mýto

02/19

Kapsch podává žalobu ke Krajskému soudu v Brně proti postupu ÚOHS

Vývoj celé kauzy

Podpořte nás

Bojujte s námi proti korupci

PODPOŘTE NÁS

Související zprávy

Související kauzy a projekty

Bojujte proti korupci s námi.