Mýto v Česku
Mýtná brána | zdroj: ČTK
V kostce
Systém mýtných bran funguje v Česku již od roku 2007. První tendr vyhrála firma Kapsch – fungování jejich systému je hodnoceno jako bezproblémové. Až na vysoké náklady a provoz. Proto se Česko rozhodlo tuto obří zakázku přesoutěžit.
To však spustilo velmi složitou hru – nový tendr vyhrálo česko-slovenské konsorcium CzechToll/SkyToll miliardáře Petra Kellnera, Kapsch však výsledek napadl u Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten následně výsledek nejprve zrušil, o pár měsíců později však znovu potvrdil za vítěze CzechToll.
Kauza se opět rozběhla začátkem března 2019, kdy policisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) zasahovali ve firmě Kapsch, na radnici Brno-střed, u poslance za ANO Jaroslava Faltýnka, a v ÚOHS a u jeho tehdejšího předsedy Petra Rafaje.
Tímto případem se TI zabývá v rámci bezplatného právního poradenství podporovaného programem Prevence korupčního jednání Ministerstva vnitra.
Tendr na nový systém mýtných bran sledujeme už od prvních zmínek v kuloárech. V roce 2015 jsme vydali stanovisko, které komentovalo netransparentní zadávání veřejné zakázky, která měla být soutěžena v roce 2016.
Po průtazích a hrozbě, že stát zůstane bez systému pro výběr mýtného, byla nakonec prodloužena smlouva s firmou Kapsch na provozování současného systému a termín na nové výběrové řízení byl prodloužen do roku 2018. Kauzu mýtných bran zvolil David Ondráčka, ředitel TI, jako příklad pro zlepšení systémového řešení IT zakázek v rozhovoru pro ČRo Plus.
Policejní razie na jaře 2019 pak zvedla naši kritiku fungování ÚOHS, kdy jsme vyzvali jejího předsedu Petra Rafaje k rezignaci.
Kauzu jsme sledovali dlouhodobě a dění kolem výběru mýta v Česku budeme sledovat i nadále.
Vteřiny TI: Michal Pleskač – Předražené radary ve Varnsdorfu | zdroj: TI
Kapsch vyhrává první tendr na mýtné brány
10/15První zmínky o budoucí změně dodavatele mýtných bran
09/16Prověřovaní postupu prodloužení smlouvy ze strany ÚOHS
10/16ÚOHS ukládá ministerstvu dopravy milionovou pokutu za porušení zákona o veřejné soutěži
06/17Ministerstvo dopravy vyhlašuje nový tendr
11/17Společnost Kapsch poprvé napadá tendr. Firma argumentovala, že uchazeči nedostali stejné podklady k soutěži na přepisovatelných flash discích
05/18ÚOHS ruší výsledky soutěže, pravděpodobně na základě stížnosti firmy Kapsch. Ministerstvo dopravy podává na toto rozhodnutí rozklad
09/18ÚOHS opět potvrzuje platnost nové smlouvy. Ministerstvo dopravy uzavřelo smlouvu s CzechToll/SkyToll
09/18Kapsch podává stížnost k ÚOHS
12/18ÚOHS posvětil výsledky tendru
02/19Kapsch podává žalobu ke Krajskému soudu v Brně proti postupu ÚOHS
03/19Zásah NCOZ v sídle firmy Kapsch, v Brně (na radnici Brno-střed a v ÚOHS) a u poslance J. Faltýnka kvůli podezření z probíhající korupce a ovlivňování zakázky na mýto
04/19Firma Kapsch podává další žalobu na rozhodnutí ÚOHS. Petr Rafaj podává stížnost proti policejnímu zásahu, který proběhl v březnu 2019
11/19Krajský soud v Brně zamítl žalobu Kapsche, která projednání firemních námitek proti tendru požadovala. Verdikt se netýká přezkumu nové smlouvy na provoz mýtného systému.
12/19Nejvyšší správní soud rozhodl, že smlouva ze 20. září 2018 je účinná a nezpochybnitelná.
Smlouva na mýto, uzavřená s firmou Kapsch v roce 2006, byla problematická od svého začátku, kdy byla spojována s korupcí a možným zmanipulováním průběhu veřejné zakázky. Zakázka měla platnost 10 let, tj. do roku 2016, kdy mělo být vyhlášeno nové výběrové řízení.
To se ale nestalo a na základě návrhu tehdejšího ministra dopravy Dana Ťoka byla smlouva s firmou Kapsch nezákonně, z pohledu Transparency International (TI), prodloužena na další 3 roky. I Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v té době vyjádřil svoje pochybnosti o správnosti takového postupu, ale smlouvu nezrušil.
Tímto započal dlouhý a chaotický konflikt mezi politiky navzájem ale především mezi ministerstvem dopravy, firmou Kapsch a antimonopolním úřadem. ÚOHS začal v září 2016 prověřovat, jestli byly skutečně naplněny podmínky pro vyhnutí se klasickému otevřenému postupu při výběrovém řízení. Antimonopolní úřad o měsíc na to rozhodl, že ministerstvo dopravy postupovalo v rozporu se zákony a výsledkem bylo udělení milionové pokuty ministerstvu. Současně ÚOHS řešil i stížnost společnosti CzechToll/SkyToll, ve které požadovala zastavení plnění smlouvy s firmou Kapsch.
Řádné výběrové řízení bylo zahájeno až v červnu 2017. Zapojily se do něj 4 firmy, včetně rakouské firmy Kapsch. V dubnu 2018 bylo za vítěze soutěže na provoz mýtného systému v letech 2020-2030 určené konsorcium CzechToll/SkyToll, přičemž oficiálně byla smlouva podepsána v září 2018.
Představitelé společnosti Kapsch před i po zveřejnění výsledků napadali rozhodování antimonopolního úřadu – od konce roku 2017 do prosince 2018 podali celkově 4 stížnosti. Ty se týkaly předávání citlivých informací, manipulací se zadávací dokumentací, chybějící technologickou neutralitou, vynecháni dialogu s ministerstvem dopravy či politického nátlaku na ÚOHS.
V květnu 2018 ÚOHS výsledky soutěže a vítězství firmy CzechToll/SkyToll nejprve zrušil – důvodem byla stížnost firmy Kapsch z listopadu 2017, že ministerstvo dopravy dle všeho poskytlo jednotlivým uchazečům rozdílné podklady k soutěži. S tímto rozhodnutím ale nesouhlasilo ministerstvo dopravy, které podalo proti rozhodnutí rozklad. V září 2018 antimonopolní úřad platnost nové smlouvy opět potvrdil.
Firma Kapsch v reakci na toto rozhodnutí podala rozklad, protože bylo dle jejího názoru v rozporu s rozhodnutím úřadu z května 2018. Řízení ve věci stížností a námitek ze strany Kapsch bylo oficiálně zastaveno předsedou ÚOHS Petrem Rafajem v prosinci 2018 s odůvodněním, že ministerstvo dopravy už smlouvu na výběr mýta oficiálně uzavřelo. Toto prosincové rozhodnutí opět potvrdil ÚOHS rozhodnutím v únoru 2019. Zamítnutí projednávaní námitek napadla firma Kapsch u Krajského soudu v Brně.[6]
Veřejnost pak šokovala zpráva ze 7. března 2019, kdy policisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) zasahovali v sídle firmy Kapsch, u Jaroslava Faltýnka, na radnici Brno-střed a v sídle ÚOHS kvůli podezření z korupce a ovlivňování zakázky na mýto. Poslanec za ANO Faltýnek se měl údajně setkávat s Karlem Feixem (ředitel Kapsch) a Petrem Rafajem a ovlivňovat zakázku ve prospěch společnosti Kapsch. Prostředníkem mezi Feixem a Rafajem měl údajně být Jiří Švachula, radní za ANO v Brně-střed.
Případ mýta a činnost ÚOHS řeší také Evropská komise. V roce 2019 byly podány nové stížnosti – Kapsch žaloval ÚOHS v únoru a dubnu za neprojednání stížností, Petr Rafaj pak podal stížnost proti policejnímu zásahu z března 2019. Kapsch v červenci uspěl se žalobou ohledně nové smlouvy na mýto u Krajského soudu v Brně. Antimonopolní úřad ji musí znovu prověřit.
Přihlásit se k odběru všeobecného newsletteru
Aktuální stav
Nejvyšší správní soud rozhodl, že smlouva ze 20. září 2018 je účinná a nezpochybnitelná.
Krajský soud v Brně zamítl žalobu Kapsche, která projednání firemních námitek proti tendru požadovala. Verdikt se netýká přezkumu nové smlouvy na provoz mýtného systému.
Firma Kapsch podává další žalobu na rozhodnutí ÚOHS. Petr Rafaj podává stížnost proti policejnímu zásahu, který proběhl v březnu 2019
Zásah NCOZ v sídle firmy Kapsch, v Brně (na radnici Brno-střed a v ÚOHS) a u poslance J. Faltýnka kvůli podezření z probíhající korupce a ovlivňování zakázky na mýto
Kapsch podává žalobu ke Krajskému soudu v Brně proti postupu ÚOHS