Ministerstvo dopravy nechce vysvětlit, proč nakupuje téměř dvakrát tolik vozidel, než Celní správa dokáže využít

Aktualizováno 20. 09. 2019

V Transparency International (TI) dlouhodobě sledujeme zakázku na výběr dodavatele mýtného systému. V nedávné době se objevily spekulace o dílčím problému, který se týká dodávky hlídkových vozidel pro kontrolu výběru mýta.

Budova Ministerstva dopravy České republiky | zdroj: TI

Ministerstvo dopravy České republiky (MD) uzavřelo dne 20. září 2018 smlouvu na Dodávku a poskytování komplexních služeb provozu Systému elektronického mýtného v celkové hodnotě přes 13 miliard korun. Součástí zakázky je též dodání 40 hlídkových vozidel pro účely kontroly výběru mýta. Tyto vozy bude provozovat Celní správa České republiky (CS ČR).

TI se dle zákona o svobodném přístupu k informacím opakovaně dotazovala MD (22. července a 8. srpna 2019) na podrobnosti ohledně této části dodávky mýtného systému, mimo jiné na cenu jednoho vozu a jejich možné reálné využití v terénu. Ani v jedné odpovědi však ministerstvo informace neposkytlo. Ohledně ceny za jeden vůz se pak odkazuje na obchodní tajemství dodavatele.

Proto jsme oslovili 8. srpna 2019 i Generální ředitelství cel s dotazem, kolik vozidel bude CS ČR schopna naráz provozovat. V odpovědi (15. srpna 2019) je uvedeno, že ze 40 zakoupených vozidel, bude možno naráz nasadit pouze 25, využití ostatních není známé.

„Z odpovědí poskytnutých ministerstvem dopravy není možné zjistit, zda nedochází v tomto konkrétním bodě k porušení principů hospodárnosti, a to z hlediska počtu zakoupených vozidel a také ceny za jedno vozidlo. Zároveň z našeho pohledu není rozhodně cena za jedno zmíněné vozidlo obchodním tajemstvím a proti rozhodnutí se proto budeme bránit,“ kritizuje postup ministerstva Petr Leyer, právník TI.

Jak reagoval Vladimír Kremlík?

Ministerstvo dopravy v otázce ceny nadále zastává názor, že jde o obchodní tajemství. Proti rozhodnutí o odmítnutí informace podala Transparency odvolání. Zároveň jsme se emailem dotázali na stejné otázky přímo Vladimíra Kremlíka, který resort dopravy vede. Níže naleznete jeho odpověď.

Odpověď Vladimíra Kremlíka, ministra dopravy, na dotazy TI ze dne 30. srpna 2019 | zdroj: TI

Z emailové komunikace vyplývá, že ministr dopravy na naše dotazy konkrétně neodpověděl a pochyby v otázce ceny a počtu hlídkových vozidel nadále přetrvávají.

Přestože v nabídce společnosti SkyToll musela být v položce hlídkových vozidel uvedena konkrétní nabídková cena, Vladimír Kremlík se odpovědi vyhnul s odkazem na možný neomezený počet kusů, které mohou být ve výsledku dodány.

Stejně tak neosvětlil celkový počet vozidel, který ministerstvo poptává. Ten sice může být oprávněný vzhledem k rozsahu dálniční a silniční sítě, ale nebyl vysvětlen ve vztahu ke kapacitám Celní správy, které mohou být pro obsluhu vozidel vyhrazeny. Z odpovědi CS ČR dále vyplývá, že mohou aktuálně obsloužit 25 vozidel. Nyní jich však mají získat téměř dvakrát tolik – tedy 40 kusů.

„V Transparency jednoznačně podporujeme otevřenou, efektivní a kvalitní modernizaci státní správy nejen v oblasti vybavení a techniky. Je ale potřeba zodpovědně dbát na transparentnost a hospodárnost v případě veřejných zakázek a v nakládání s veřejnými financemi, které stát získává od daňových poplatníků,“ vysvětluje Petr Leyer.


Projekty a kauzy: Mýto v Česku

Sledovat novinky

Přihlásit se k odběru všeobecného newsletteru

Podpořte nás

Bojujte s námi proti korupci

PODPOŘTE NÁS

Související zprávy

Bojujte proti korupci s námi.