Vláda slíbila zakročit proti střetu zájmů. Zatím se odvážila jen k dílčím krokům
Zákony stále neřeší problematiku střetu zájmů komplexně. Na schválení novely zákona o střetu zájmů čekáme, částečně byl zpřísněn jen zákaz vlastnictví médií politiky. Důležitým krokem je nyní zákaz veřejných zakázek pro firmy členů vlády.
Memorandum SPOLU (ODS, TOP 09, KDU-ČSL) a PIRSTAN (Piráti a STAN) po sněmovních volbách 2021. Zleva: Marian Jurečka, předseda KDU-ČSL, Markéta Pekarová Adamová, předsedkyně TOP 09, Petr Fiala, předseda ODS, Ivan Bartoš, předseda Pirátů a Vít Rakušan, předseda STAN | zdroj: Seznam Zprávy
Ze širokých úsměvů a palců nahoru některých politiků vládní koalice by se mohlo zdát, že po letech zdlouhavých debat o střetu zájmů si můžeme oddechnout – máme splněno. Detailnější pohled na změny, které vstoupí od nového roku v platnost, však ukazují, že úplně vyhráno ještě není. Změny jdou správný směrem, některé významné mezery ale v zákonech nadále zůstávají.
Vezměme to popořádku. Za normálních okolností by podpis prezidenta Petra Pavla pod novelou zákona o sdružování v politických stranách a hnutích prošel bez povšimnutí. Jejím původním cílem bylo upravit fungování Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH), aby se neopakovaly spory mezi jeho předsedou a členy úřadu, které úřad za minulého vedení téměř paralyzovaly.
V průběhu projednávání se však do návrhu zákona dostaly důležité pozměňovací návrhy týkající se prevence střetu zájmů. A to je téma, která již několik let budí velký zájem veřejnosti i médií.
Jedním z velkých slibů současných vládních stran před posledními volbami do Poslanecké sněmovny bylo upravení zákona o střetu zájmů tak, aby jej nebylo možné nadále snadno obcházet. Od prosince 2021 ve Sněmovně dokonce leží novela tohoto zákona, která upravuje hlavní nedostatky současné právní úpravy.
I když vládní koalice pod vedením Petra Fialy (ODS) disponuje pohodlnou většinou v obou komorách Parlamentu, nenašli její představitelé za téměř dva roky ve funkci odvahu – nebo zájem – novelu zákona zařadit na jednání a odhlasovat.
Důvody koaličního váhání jsme v Transparency International již několikrát v minulosti podrobně rozebírali. Vláda se nakonec při věcné úpravě střetu zájmů vydala oklikou přes různé další zákony a nevyužila sice nelehké – vzhledem k předpokládaným obstrukcím hnutí ANO – ale přímé cesty, jak daný zákon novelizovat.
Korupční imunologie, díl druhý: střet zájmů | zdroj: TI
Není třeba ovládat, stačí vlastnit
V souvislosti se současnými úpravami střetu zájmů se hovoří především o zpřísnění zákazu vlastnictví médií politiky. V tomto ohledu je třeba zdůraznit, že i když novela zpřísňuje pokuty, zákaz pro poslance, senátory a členy vlády ovládat média, stejně jako zákaz přijímání dotací a investičních pobídek pro firmy napojené na ministry platily už podle dosavadní legislativy od roku 2017.
Hlavní problém zákonné úpravy doposud spočíval v tom, že zákaz bylo v praxi možné snadno obejít. Dopadal totiž na společnosti, které politik ovládá, a pokud chtěl úředník prověřit střet zájmů, musel rozkrýt vlastnickou strukturu, což je obvykle poměrně složité.
Právě tohoto nedostatku využil Andrej Babiš (ANO), když přesunul své firmy do svěřenských fondů a tvrdil, že není ovládající osobou a neporušuje tak zákon o střetu zájmů. To Transparency International vyvrátila už v roce 2018 jasnými důkazy a roky se organizace zasazovala o to, aby byl zákon vykládán a vymáhán tak, jak byl původně zamýšlen.
Podle nové úpravy se zákaz vlastnit média nebo získávat dotace rozšiřuje i na veřejné funkcionáře v roli skutečného majitele. Kdo je skutečný majitel určité firmy nebo média lze snadno zjistit z veřejně přístupné evidence skutečných majitelů.
Prověřování možného porušení střetu zájmů tak bude mnohem jednoduší a jeho obcházení naopak složitější. Pokud by chtěl politik střet zájmů nově obejít, musel by se snažit zakrýt, že je vlastníkem dané společnosti, což je nepoměrně náročnější a znamená pro něj i větší reputační riziko.
Podcast TI Stošestka ze srpna 2021 k tématu střetu zájmů | zdroj: TI
Úkol splněn napůl
Existují především dvě oblasti střetu zájmů, kterým je třeba se nadále věnovat. První z nich je zákaz získávat veřejné zakázky pro společnosti členů vládního kabinetu. Této části se současné úpravy netýkají. I v budoucnu se proto může stát, že firmy členů vlády získají miliardy korun z veřejných rozpočtů.
Vládní politici před časem propásli možnost zacelit tuto mezeru v novele zákona o veřejných zakázkách. Proti účinnému návrhu z pera Pirátské strany se postavilo hnutí ANO a poněkud překvapivě i poslanci vládních stran, konkrétně ODS, KDU-ČSL a STAN. Zákon byl nakonec schválen bez pirátského návrhu a zabránit, aby firmy členů vlády získávaly veřejné zakázky, může až další novela.
Druhou oblastí, která si žádá pozornost veřejnosti i politiků, je skutečnost, že nová úprava střetu zájmů nezakazuje politikům vlastnit internetová média. Cesta k nápravě tohoto nedostatku vede přes novelu tiskového zákona. Současná legislativa totiž neobsahuje definici online medií. Bez vyřešení tohoto problému se nelze účinně vypořádat ani s otázkou vlivu veřejných funkcionářů na tento druh mediálních společností.
Vlastnictví médií ze strany politiků výrazně pokřivuje rovnost férové politické soutěže. Pro fungování demokracie v naší zemi je velice důležité, aby byl tento aspekt kvalitně a efektivně ošetřen – nejde totiž jen o osobu expremiéra Babiše.
V České republice jsou další vlivní podnikatelé, kteří již v současnosti vlastní nebo plánují koupit média – například akvizicí od Andreje Babiše – a nelze vyloučit jejich vstup do politiky.
Novelu týkající se problematiky střetu zájmů, kterou minulý týden podepsal prezident, lze považovat za krok správným směrem. Neřeší však všechny mezery a problémy zákona o střetu zájmů. Česká právní úprava předcházení střetu zájmů ve srovnání s jinými státy v mnoha ohledech pokulhává a zasloužila by si komplexnější pojetí s důrazem na vymahatelnost stanovených pravidel.
Vzhledem k tomu, že nynější vláda je téměř v polovině svého mandátu, očekával bych, že k jejich řešení zvolí přímější, odvážnější, a především rychlejší cestu.
Autorem je ředitel TI. Komentář byl sepsán pro Deník Referendum.
Přihlásit se k odběru všeobecného newsletteru
Aktuální stav
Bývalý předseda vlády Andrej Babiš a šéf ANO se rozhodl zrušit svěřenský fond, kam dříve vložil koncern Agrofert.
Městský soud v Praze potvrdil střet zájmů Andreje Babiše.
Vláda Petra Fialy (ODS) novelizovala zákon o sdružování v politických stranách a v politických hnutích. Ten nově řeší u politiků střet zájmů v oblasti dotací a médií, nevztahuje se ale na veřejné zakázky a online média. TI apeluje na komplexní vyřešení této problematiky.
Penam, Olma, Kostelecké uzeniny. Agrofert žaluje zemědělský fond, ukončil mu předjednané dotace, informuje iRozhlas.cz.
Evropská komise uzavřela auditní proces týkající se střetu zájmů Andreje Babiše (ANO). Potvrzuje tak podněty a důkazy Transparency International