Transparentnost kandidátů na prezidenta znovu pokulhává – měli by mít na víc, srdce a síla nestačí

Publikováno: 8. ledna 2018

Ačkoliv se „transparentnost“ stala oblíbeným motivem v sebeprezentaci uchazečů o Hrad, z hlediska dostupnosti informací o financování, strategiích a vlivovém pozadí jsou jejich kampaně spíše neprůhledné. Vyplývá to z výsledků monitoringu Transparency International (TI).

Výsledná tabulka hodnocení monitoringu | zdroj: TI

Michal Horáček a ti druzí

Z výsledků hodnocení vyplývá, že k voličům je nejotevřenější Michal Horáček, který o financování své kampaně zveřejňuje nejvíce informací.  Skutečnost, že si kampaň financuje sám, a tudíž nemusí řešit různorodost zdrojů financování, mu v hodnocení „prospívá“. Na svém webu však navíc jako jediný zveřejňuje průběžné vyúčtování nákladů, personální obsazení svého týmu a veškeré spolupracující subjekty.

O něco hůř dopadlo hodnocení pro Pavla Fischera, Marka Hilšera, Jiřího Drahoše, Jiřího Hynka a Vratislava Kulhánka. Tato skupina kandidátů shodně nezveřejňuje některé podstatné informace, oproti tomu dohledatelné informace jsou neúplné, nepřehledné nebo roztříštěné v různých zdrojích (zpravodajské servery, rozhovory s kandidáty aj.).

U Mirka Topolánka a Petra Hanniga je nutné pro získání relevantních informací již velmi aktivně pátrat, přesto jsou spíš útržkovité.

A nejhůře dopadl kandidát Miloš Zeman, jehož kampaň je (pravděpodobně záměrně) neprůhledná.

 

Příjmy, dárcové, výdaje z účtů

Největším donorem v kampani, alespoň dle transparentních účtů, je s částkou přesahující 27 mil. korun nepřekvapivě Michal Horáček. Následují Pavel Sehnal (5,5 mil. Kč pro V. Kulhánka), Dalibor Dědek (2 mil. Kč pro J. Drahoše, 50 tis. Kč pro M. Hilšera), Richard Benýšek (1 mil. pro M. Topolánka), Martin Hájek (500 tis. Kč pro J. Drahoše) a firma Dako CZ a.s. (2 mil. Kč pro M. Zemana). Přehled dárců zpracovaný firmou Dataweps  najdete na webu www.transparentnivolby.cz.

Nejvyšší výdaje z transparentního účtu (TÚ) má opět Michal Horáček, za ním je Jiří Drahoš a Vratislav Kulhánek. Jiří Drahoš má jednoznačně nejvyšší počet dárců, a to jak od občanů, tak od firem. Z hlediska možného prosazování vlivových zájmů jde o problematická jména (např. BPD Partners, Škoda Transportation, aukční síň Vltavín s.r.o.).

Platí to i o Mirku Topolánkovi, mezi jehož dárce patří řada vlivných podnikatelů (D. Křetínský, R. Benýšek, J. Beneš atd.) a členové ODS nebo bývalí ministři jeho vlády. Pavla Fischera podpořil vysoký počet drobných i větších dárců, mezi nimiž figurují i sponzoři ze zahraničí (Fontis Family Office, Kaete und Karolin Ad). Detailnější informace o sponzorech najdete u hodnocení kandidátů na www.transparentnivolby.cz.

 

Radikálně netransparentní kandidáti…?

Paradoxně to však nejsou problematičtí donoři, na něž ostatně česká média soustavně upozorňují, co kandidátům „kazí známky“ v našem hodnocení. Výskyt jejich jmen na transparentních účtech alespoň napovídá, s kým budeme po volbách mít co do činění. Za netransparentní považujeme něco jiného.

Na příkladu kandidáta Miloše Zemana lze poukázat na hlavní nešvar: zakrývání původu peněz a matení veřejnosti v otázce organizace a realizace kampaně.

Miloš Zeman sice podle prohlášení svých i tvrzení svých nejbližších spolupracovníků žádnou kampaň nevede, jeho tvář se na reklamních plochách (billboardy, online reklama, atp.) přesto objevuje. Souhrnná ceníková hodnota reklam s Milošem Zemanem činila do konce listopadu 6,5 mil. Kč. (Dle monitoringu reklamy AdIntel společnosti Nielsen Admosphere.* Více zde.). Na neexistující kampaň relativně slušná částka…

Pokud tedy vede Spolek přátel Miloše Zemana kampaň „s jeho vědomím“, pak budeme čekat na vyúčtování nákladů, které mj. musí být nakonec zaplaceny z kandidátova transparentního účtu, až do jejího skončení. Pokud ne, pak by se spolek měl dle zákona (č. 275/2012 Sb.) registrovat jako tzv. třetí osoba a „vejít se“ do zákonného limitu výdajů (800 tis., resp. 1 mil. Kč) – prozatím však registrován není.

Přirozenou výhodou Miloše Zemana je, že aktuálně zastává funkci, o níž kandidáti bojují, takže mamutí část jeho kampaně za něj paradoxně vlastně vedou ti ostatní – potvrzují to i statistiky výskytu jeho jména v on-line médiích diskusích a sociálních sítích, kde s přehledem vítězí (detailní přehled najdete zde).

Vteřiny TI: David Ondráčka – Prezidentské volby 2018 | zdroj: TI

Podívejme se na účty

Oproti sněmovním volbám mají kandidáti povinnost vést pouze jeden transparentní účet (TÚ), který slouží jak pro příjmy (dary), tak i pro výdaje. V souvislosti s jejich vedením se však

objevuje řada vad:

  • zdaleka ne všechny položky na transparentních účtech jsou popsány tak, aby občan zjistil, na co kandidát peníze použil,
  • řada plateb bude mít zpoždění, jak ukázaly sněmovní volby – některé strany po volbách z TÚ zaplatily mnohem více, než před volbami,
  • nejsou k dispozici žádné informace o transakcích placených hotovostně,
  • nejasná je stále kategorie „obvyklé ceny“ (viz transparentnivolby.cz),
  • naprosto nejasné zapojení tzv. třetích osob, resp. delegování kampaně na subjekt, jenž ji vede s vědomím kandidáta (např. nejasné angažmá spolku Přátel Miloše Zemana v kampani poukazuje na možnost účinně obcházet legislativu).

„Transparentní účet jakožto typ bankovního produktu není zárukou toho, že financování kampaně je průhledné. Vše záleží na pečlivosti a přehlednosti jeho vedení, minimálně alespoň z hlediska plateb, které jsou z účtu odesílány. A ani popsané transakce nemusejí být zárukou toho, že voliči ví, za co přesně kandidát finanční prostředky utratí,“ objasňuje Petr Vymětal, expert na financování stran z Fakulty mezinárodních vztahů VŠE.

 

Do voleb bez rozpočtu

Další slabinou prezidentských kampaní je absence informací o plánovaných rozpočtech, předpokládaných nákladech či jejich přibližném rozložení. Vzhledem k tomu, že každý kandidát by měl mít alespoň rámcovou představu o rozpočtu na jednotlivé komunikační nástroje, je zarážející, že většina kandidátů tyto informace nezveřejnila.

Naše kritéria se co do přísnosti neliší od kritérií, která jsme na podzim aplikovali na volební kampaně politických stran do Sněmovny. Pirátská strana a Strana zelených tehdy obstály na čistou jedničku. Vzhledem k tomu, že nejtransparentnější z prezidentských uchazečů má v porovnání s nimi o stupeň horší průměr, o radikální transparentnosti nelze hovořit ani v jeho případě,“ uzavírá Ondřej Cakl, koordinátor monitoringu TI CZ.

 

O projektu Transparentní volby – monitoring prezidentské předvolební kampaně 2018

Monitoring je postaven na diverzifikovaných zdrojích a kritériích. Výsledná známka jednotlivých kandidátů vznikla jednoduchým aritmetickým průměrem známek od 1-5 za každé z deseti kritérií. Hodnocení jsme uzavřeli k 5. 1. 2018. Nedílnou součástí našeho projektu je spolupráce s uznávanými profesionály v oblasti digitálního a politického marketingu, kteří TI pomáhají přinášet empirická data podložená jasnou metodikou a z ověřených zdrojů.

Na monitoringu se podílí několik nezávislých organizací, jejichž expertíza se značně liší. Díky společnosti Dataweps jsme s to zpřehlednit i „viditelnost“ kandidátů v online mediálním prostoru (např. jak často a kde je uchazeč zmiňován v textech na internetu a v příspěvcích na sociálních sítích.).

Tento monitoring neupřednostňuje žádného kandidáta či politické uskupení. Naše hodnocení je objektivní a nestranné. Veškerá kritéria jsou od počátku dostupná online na zmíněném webu.  Projekt realizujeme z vlastních finančních zdrojů, bez finančního přispění od dárcovských organizací. Proto se také obracíme na širokou veřejnost s výzvou o podporu. Více na portálu Darujme.cz. Děkujeme Vám za pomoc s realizací monitoringu!

Více informací o rozsahu a obsahu monitorovacích aktivit najdete na našem webu www.transparentnivolby.cz.

 

Ke stažení

Tisková zpráva

Vteřiny TI: David Ondráčka – Financování prezidentských voleb 2018

 

Mediální výstupy

ČTK – Analýza: Nejtransparentnější je Horáček, nejméně průhledný Zeman

DVTV – Zeman vede kampaň v řádech desítek milionů už nyní, mate veřejnost, říká Ondráčka

Novinky.cz – Nejtransparentnější kampaň má Horáček, nejméně průhledný je Zeman

Lidovky.cz – Financování prezidentských kampaní: nejtransparentnější je Horáček, nejméně průhledný Zeman

EURO.cz – Analýza: Nejtransparentnější je Horáček, Zemanovi lidé možná obcházejí zákon

Deník.cz – Transparentní? Nejlépe si vede Horáček, Zeman cizí vlivy skrývá nejvíce

Seznam Zprávy – Zeman má nejméně transparentní kampaň ze všech. Ani není jasné, kdo ji platí, říká šéf Transparency International

Blesk.cz – Analýza: Nejtransparentnější je Horáček, nejméně průhledný Zeman

E15.cz – Zeman je z prezidentských kandidátů ten nejméně transparentní, uvádí analýza

Český rozhlas – Transparency International: nejtransparentnější je Horáček, nejméně průhledné jsou finance Zemana

Týden.cz – Nejtransparentnější je Horáček, nejhůře dopadl Zeman

iDNES.cz – Nejtransparentnější kampaň má Horáček, Zeman propadl, ukazuje analýza

Rádio ZET – Nejtransparentnější kampaň má Horáček, neprůhledný je Zeman

iPrima.cz – Transparentnost kandidátů na prezidenta pokulhává: Nejhůře si podle hodnocení vede Zeman

Info.cz – Ondráčka: Zeman na informování o penězích na kampaň úplně kašle, využívá finty a mate lidi

Radio Prague – Watchdog monitors uneven openness in Czech presidential campaign

Česká televize – Transparency International o Horáčkovi

Rádio Impuls – Horáček má nejtransparentnější kampaň, nejméně průhledný je Zeman

Česká televize – Financování prezidentských kampaní

 

Transparency International ČR

Mapujeme stav korupce v České republice a aktivně přispíváme k jejímu omezování, a to jako součást mezinárodní sítě Transparency International. Zapojujeme občanskou společnost, soukromou sféru i státní sektor do široké diskuse o dobrém vládnutí.

Těžíme z dlouholeté nadnárodní praxe a know-how v nastavování protikorupčních programů a strategií. Prostřednictvím projektů iniciujeme systémové změny. Pro veřejnost provozujeme bezplatnou právní poradnu, na kterou se ročně obracejí stovky klientů z celé republiky. Naše investigativa uvádí korupční případy do pohybu. Rozběhli jsme např. kauzy v Lesích ČR a také v Dopravním podniku hlavního města Prahy. Rozkrýváme pavučiny politiků a podnikatelů zneužívajících EU fondy, např. kolem ROP Severozápad.

Do konce roku 2017 bylo utraceno za kampaně přes 60 milionů. Odhadujeme, že do voleb se se může utratit až 200 milionů. Proto analyzujeme, odkud a kam peníze tečou,“ vysvětluje ředitel TI ČR a člen Mezinárodní správní rady TI David Ondráčka důvody, které stály za monitorováním prezidentských kampaní.