Nejtransparentnější kampaň má koalice Piráti a Starostové. Nejhorší hodnocení naopak získala koalice Trikolóra, Svobodní, Soukromníci. ANO ohýbá systém a vymyká se zákonným pravidlům
Unikátní projekt protikorupční organizace Transparency International (TI) Transparentnivolby.cz zaměřený na monitoring transparentnosti financování kampaní ukázal, že před sněmovními volbami 2021 jsou na tom nejlépe koalice Piráti a Starostové a koalice SPOLU. Následují Zelení, Přísaha a ČSSD. V nejhorším pásmu se umístila SPD, ANO, KSČM a úplně poslední je koalice Trikolóra, Svobodní, Soukromníci. Negativním fenoménem pak je zejména u ANO zneužívání veřejných funkcí pro politický marketing.
Tisková konference ke zveřejnění výsledků monitoringu předvolebních kampaní do Poslanecké sněmovny 2021 | zdroj: TI
TI stanovila 8 kritérií transparentnosti, na jejichž základě letošní kampaně hodnotí. Kritéria jdou mírně nad rámec legislativy, nebo ji doplňují o konkrétní doporučení tam, kde je příliš vágní nebo slabá. Pokrývají parametry transparentnosti kampaní od finančního plánování a průhlednosti výdajů přes přehlednost jejich vykazování a prevenci klientelismu až po přesvědčovací strategie a využití online sociálních sítí.
Kritéria odrážejí také dříve zachycené případy špatné praxe a trendy politického marketingu v České republice s přesahem do digitálního světa. TI je systematicky testuje a rozvíjí spolu s metodikou jejich aplikace, a to od roku 2012, kdy proběhl první předvolební monitoring.
„Transparency už podesáté za posledních 9 let přináší veřejnosti, a také kandidátům samotným, jedinečné vysvědčení, jak si kandidující subjekty vedou v transparentnosti politického marketingu a dáváme nahlédnout za oponu politických financí – kdo reálně řídí propagaci, kdo kolik utrácí, komu jdou peníze a jaké jsou trendy letošní kampaně,“ říká Petr Leyer, právník a ředitel TI.
„Politické subjekty ucházejících se o hlasy voličů jsou financovány z veřejných rozpočtů i soukromých zdrojů, proto je důležité kontrolovat, jak jsou na jedné straně státní příspěvky využívány, a na druhé straně, s kým jsou strany spřízněny skrze dary nebo zakázky,“ dodává.
Nejtransparentnější je koalice Piráti a Starostové
TI zařadila do hodnocení devět politických stran, hnutí a koaličních uskupení. „Vycházíme z jejich potenciálu dostat se do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR v lednovém předvolebním modelu společnosti Median a na základě průzkumu společnosti Kantar, dále z odhadu potenciálu pro výši útrat v kampani a relevance,“ objasňuje Ondřej Cakl, vedoucí monitorovacího týmu TI
Transparentnost hodnotíme na veřejně dostupných informací. Politická uskupení „známkujeme z průhlednosti a férovosti“ jako ve škole: od jedničky do pětky. Finální známka vznikla zprůměrováním osmi dílčích známek.
Výsledky monitoringu transparentnosti předvolebních kampaní k 23. září 2021. Známky v rozmezí 1-5 | zdroj: TI
Celkovým trendem je mírné zhoršení s výjimkami, které potvrzují pravidlo
„Zatímco premiantů ubylo, čtyřkami se to letos jen hemží. Špatné hodnocení si vysloužily kampaně, v nichž není jasný ani předběžný rozpočet s rámcovými částkami na různé typy propagace, nejsou jasní stratégové a zapojené PR agentury, subdodavatelské řetězce či taktika kampaně na sociálních sítích,“ vysvětluje Jana Stehnová, členka monitorovacího týmu TI.
Naopak pozitivně hodnotíme politické subjekty, které zveřejňují způsob distribuce peněz mezi centrálou a regionálními buňkami, seznamy subdodavatelů nebo personální složení svých volebních týmů a také přehled předvolebních akcí – tyto náklady se započítávají do zákonem daného výdajového limitu. Pro ty nejlépe hodnocené není problém např. zveřejnit seznam profilů na sociálních sítích, na nichž aktivně probíhá agitace v jejich prospěch.
Výsledky vychází z monitoringu ukončeného k 23. září 2021. Uchazeči o křeslo v Poslanecké sněmovně mají nyní možnost na ně reagovat a v případě zájmu si „známku“ zlepšit.
Detailní hodnocení transparentnosti kampaní jednotlivých politických stran a politických hnutí a mnoho dalšího najdete na našem speciálním webu transparentnivolby.cz.
Přehledné vedení transparentních účtů není samozřejmostí
Jaká je tedy dobrá a špatná praxe provázející letošní předvolební souboje? Nevalné hodnocení si vysloužily kampaně, v nichž není jasný ani předběžný rozpočet s rámcovými částkami na různé kanály propagace, nebo nejsou známy volební stratégové a zapojené PR agentury, subdodavatelské řetězce či taktika kampaně na sociálních sítích. Ani přehledně vedený transparentní výdajový účet stále není samozřejmostí. Ty jsou často nepřehledné a mnohdy není uveden ani příjemce platby.
„V rámci vykázaných výdajů se letos v předvolebním klání utratí cca 500 milionů korun, ačkoliv spojování do koalic fakticky limituje, kolik strany a hnutí mohou utratit v celku. Zatím kandidáti utratili přes 250 milionů,“ vypočítává Jana Stehnová.
V českém systému financování politických subjektů přitom pochází značná část jejich prostředků z veřejných peněz, tj. ze státní podpory pro činnost politických stran a politických hnutí či z příspěvků na úhradu volebních nákladů.
Zneužívání postavení veřejného činitele
Na nestandardně brzké vyhlášení voleb, jež zkomplikovalo transparentnost kampaně, zareagovaly kandidující subjekty různě. U obou opozičních koalic je možné prokázat snahu o zlepšení v rámci kritérií transparentnosti.
Opačným trendem, reagujícím na nutnost “šetřit” oficiální výdaje, je nárůst zneužívání postavení veřejného činitele pro bezplatnou kampaň. „Může to znít jako ohraná písnička, ale i do předvolební kampaně se masivně propisuje privatizace veřejného zájmu ze strany hnutí ANO,“ upozorňuje Ondřej Cakl.
Uspořené prostředky, z nichž značná část navíc pochází ze státní finanční podpory politického provozu, pak skrze zakázky, inzerci apod. putují do firem, které jsou na hnutí napojeny. „Nejde sice o nelegální taktiku, jde však o dvojnásob netransparentní politickou kampaň, která se vymyká parametrům zákona,“ dodává Cakl k úskalí spojeným s tímto problémem.
O projektu Transparentní volby
Základní myšlenkou projektu Transparentnivolby.cz je snaha poskytnout široké veřejnosti otevřené hodnocení transparentnosti kampaní před samotnými volbami. Monitoringu se v TI věnujeme pravidelně už od roku 2012, kdy jsme aktivně sledovali první přímou volbu prezidenta.
Za posledních devět let jsme tak vytvořili unikátní metodiku pro posuzování transparentnosti kampaní, zachycujeme trendy v oblasti politického digitálního marketingu i proměnu politických strategií související mimo jiné s pandemií COVID-19. Hodnocení se tak stalo jedním z naších pravidelných příspěvků ke zlepšování politické kultury v České republice.
Přihlásit se k odběru všeobecného newsletteru