Česká Lípa chce zadat zakázku na provoz MHD bez soutěže
Česká Lípa se rozhodla, že bude veřejnou dopravu ve městě a okolí řešit zřízením nového dopravního podniku, ve kterém by však měla menšinový vlastnický podíl. “Strategickým partnerem” v dopravním podniku by měla být společnost BusLine a.s. Ta může tímto způsobem získat zakázku na provoz MHD bez jakékoli soutěže.
Česká Lípa, ilustrační foto | zdroj: ceskolipsko.info
Pokud by Česká Lípa výše navrhované řešení uskutečnila, zadělala by si na závažný problém, protože by dle našeho názoru porušila jak soutěžní právo, tak i zákaz státní podpory (v tomto případě ve prospěch BusLine a.s.).
Česká Lípa se konkrétně snaží využít výjimku z nařízení EU č. 1370/2007 o veřejných službách v přepravě cestujících po železnici a silnici (dále jen “nařízení”). Toto nařízení, které je nadřazeno směrnicím o zadávání veřejných zakázek, sjednocuje podmínky v celé unii pro poptávání externích dopravců pro hromadnou dopravu. Evropský zákonodárce však nechtěl určit pravidla pro zajištění hromadné dopravy ve všech situacích a prostřednictvím klausule de minimis určil výjimku platnou např. pro nejmenší obce, která v zásadě říká, že smlouvu na zajišťování dopravy na kratších trasách či za menší objem peněz je možné uzavřít i bez soutěže s konkrétním subjektem. Podmínkou však je, že externím subjektem je tzv. “malý nebo střední podnik”, tedy skupina podniků, které jsou různě v evropském právu zvýhodňovány pro jejich přínos v ekonomice.
Na velikosti podniku záleží
Stěžejní tak je odpovědět na otázku, zda zamýšlený dopravní podnik je či není malým či středním podnikem. Podle našeho názoru to je vyloučeno hned ze dvou důvodů:
- Evropské právo vylučuje, aby se za takový podnik považoval subjekt, kde obec drží více jak čtvrtinový podíl na majetkový či hlasovacích právech, což je právě tento případ.
- Malým nebo středním podnikem nemůže být dceřiná společnost tak obrovského podniku, jakým je právě semilský BusLine a.s., když zaměstnává např cca. 5 x vyšší počet zaměstnanců než definice středního podniku dovoluje (tzn. max. 250 zaměstnanců).
Česká Lípa mohla využít otevřeného a nediskriminačního řízení, ve kterém by mezi více konkurenty na trhu hledala nejvhodnějšího smluvního partnera. Bohužel zvolila způsob, který jí nabídla sama společnost BusLine a.s. a který lze považovat za diskriminační vůči ostatním dopravcům. K tomuto postupu nevidíme sebemenší důvody a všem zastupitelům jsme napsali výzvu, aby od svého záměru ustoupili. Cítíme, že případné rozšíření této praxe by vedlo k zásadnímu narušení trhu, obcházení zákona a zvýhodňování zejména velkých hráčů na trhu.
ÚOHS nezasahuje
Kromě toho se jeví i zamýšlená koncepce společného dopravního podniku značně podivně. Město nebude moci prosadit jakékoli rozhodnutí proti vůli partnera, neboť podíl na hlasovacích právech by měl být 50:50.
Vzhledem k těmto pochybnostem dospěl i Liberecký kraj k závěru, že je potřeba ověřit postup města a poslal podnět jak zastupitelstvu České Lípy, tak i Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
ÚOHS však v této fázi správní řízení nezahájil, což není překvapivé vzhledem k tomu, že ÚOHS rozhoduje až v situacích, kdy již došlo k porušení zákona, což se v tuto chvíli ještě ani stát nemohlo. Vedení města však neváhá postup ÚOHS interpretovat po svém a tvrdit občanům, že ÚOHS považuje postup města za souladný se zákonem.
Více zde.
Společná výzva Oživení, o.s. a Transparency International – Česká republika, o.p.s.
Analýza
Vzhledem k přeměně struktury akciové společnosti BusLine na holdingové uspořádání přinášíme přehlednou analýzu současného nastavení majetkové sítě kolem skupiny BusLine.
BusLine – Analýza 14. 11. 2017
Současně s tím přinášíme také právní výklad o výjimce, kterou chce město využít, aby se vyhnulo zadávacímu řízení pro zajištění dopravní obslužnosti.
Zajišťování dopravní obslužnosti ve světle evropského a českého práva 14. 11. 2017
Podpořeno grantem NFNZ – Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky.
Přihlásit se k odběru všeobecného newsletteru