V Praze mají nejtransparentnější kampaň Piráti a STAN. Nejhůř skončila koalice SPD, Trikolora, hnutí PES a nezávislí společně pro Prahu a KSČM
Přinášíme hodnocení transparentnosti volebních kampaní politických subjektů kandidujících do zastupitelstva Magistrátu hlavního města Prahy (MHMP). Známkovali jsme jako ve škole. 1 nejlepší, 5 nejhorší. Hodnocení naše nevládní protikorupční organizace Transparency International (TI) představila v rámci projektu transparentnivolby.cz.
Známkujeme jako ve škole, od 1 do 5. Výsledná známka je průměr za hodnocení podle osmi kritérií | zdroj: TI
Z hlediska transparentnosti si v kampani do voleb na MHMP nejlépe vedou Piráti, ti získali známku 1,8 a dále hnutí STAN s 1,9.
Piráti a STAN poskytují informace o personálním obsazení svých štábů, finančním řízení kampaně a odlišují výdaje na pražské volby od ostatních obcí v ČR. Dále mají dobrovolně zřízené výdajové transparentní účty pro kampaň a publikují informace o dodavatelích zboží a služeb.
Známku 2,5 si odnáší Solidarita: koalice ČSSD, Zelených, Budoucnosti a Idealistů. 3,4 obdržela Praha sobě. Hnutí ANO získalo 4,3 a koalice SPOLU 4,5.
Nejhůře si pak vedou koalice SPD, Trikolora, hnutí PES a nezávislí společně pro Prahu, ti dostali známku 4,8, stejně jako KSČM.
Detailní hodnocení najdete na transparentnivolby.cz. Sběr dat a informací jsme ukončili k pondělku 12. září 2022. Kandidující subjekty mají možnost své prezentace opravit a tím si případně vylepšit známku. Kontaktovat nás můžete na e-mail: volby@transparency.cz.
Kritéria našeho hodnocení najdete zde, postup hodnocení pak zpřehledňujeme zde.
Proč jsou kampaně neprůhledné?
Před volbami do zastupitelstva MHMP probíhá už několik měsíců ostrá předvolební kampaň. Stručně lze říci, že o transparentnost tohoto specifického předvolebního klání kandidující subjekty příliš nepečují.
„Průhlednost pražských kampaní se dlouhodobě zhoršuje. Na vině je absence zákonné regulace a také nezájem kandidujících stran, sdružení a hnutí zavádět alespoň minimální seberegulační opatření,“ vysvětluje Jana Stehnová, analytička volebních kampaní TI.
Zásadní nedostatky mají sdružení, strany a hnutí se včasným informováním voličů o tom, co je právě v komunálních kampaních nejdůležitější: jak se odlišují výdaje na pražské volby od zbytku republiky, jaké postupy či pravidla aplikují pro financování komunálních kampaní ze svého centra, kdo do kampaně finance daroval apod.
Celkové výdaje v komunální kampani proto vnější pozorovatel může v současném nastavení opravdu jen hrubě odhadovat. Výjimku v této oblasti představuje pirátský systém Piroplácení, v němž lze většinu transakcí, pravidel, podle nichž probíhají, i dokladů o jejich provádění, nalézt.
Magistrát hlavního města Prahy | zdroj: TI
Jak si vedou online politické kampaně?
Politické strany a hnutí nezveřejňují informace o tom, na kterých účtech jejich kampaně probíhají a jak se refinancují platby vůči společnosti META (Facebook, Instagram, WhatsApp atd.).
Výjimku letos představuje hnutí STAN, které publikuje alespoň základní seznam profilů a stránek, na kterých jejich kampaň běží. Platby za reklamu společnosti META provádějí z transparentního účtu zřízeného speciálně pro kampaň v Praze.
Mnohá kandidující uskupení naopak zvládají informovat o konání svých předvolebních akcí a identifikují tyto mítinky dopředu jako součást kampaně. Nechvalnou výjimku zde představuje KSČM, u které se nedaří ani to.
Informovat o předpokládaném celkovém rozpočtu kampaně také není pro řadu subjektů problém (Piráti, Praha sobě, koalice Solidarita, STAN). O to překvapivěji může působit fakt, že jak představitelé koalice SPOLU, tak hnutí ANO informace o rozpočtech neposkytují.
„Rozdíl mezi transparentními a netransparentními je letos celkem ostrý a průkazný,“ říká analytik volebních kampaní TI Ondřej Cakl.
„Mezi nimi se nacházejí koalice Solidarita, u které konstatujeme určitou nedotaženost a nesoustavnost zavedeného přístupu k informování voličů, a sdružení Praha sobě, jehož kampaň kalí především neprůhledné propojení s financemi politické strany Podporujeme občanskou kandidátku PRAHA SOBĚ,“ dodává.
V letošních zářijových volbách do zastupitelstva MHMP jsme tedy svědky celkového zhoršení oproti kampani z roku 2018, kdy více kandidujících subjektů zavádělo seberegulující opatření – transparentní účty, publikace o distribuci financí mezi centrem a regiony apod.
V jakém legislativním rámci kampaň ne/probíhá
Zákon č. 491/2001 Sb. o volbách do zastupitelstev obcí neobsahuje pravidla pro zajištění průhlednosti kampaně – více zde. Není tedy povinné zřizovat transparentní účty. Není možné sledovat bezúplatná plnění. Nejsou v nich stanoveny limity na útraty.
Dále není snadné rozlišit od sebe výstupy a inzerci pro letošní komunální, senátní a prezidentskou kampaň, což umožňuje náklady prezidentské (a teoreticky i senátní) kampaně vykazovat jako náklady neregulované kampaně komunální atd. Tím spíše je třeba, aby kandidující subjekty tyto regulace zaváděly dobrovolně.
transparentnivolby.cz | zdroj: TI
Proč monitorujeme kampaň na MHMP
Z výše uvedených důvodů vyplývá, že je kapacitně nemožné provádět plošný monitoring předvolební kampaně do komunálních voleb. TI se proto rozhodla provést monitoring a hodnocení alespoň pro Magistrát hlavního města Prahy, protože strukturou se Praha podobá spíše kraji. MHMP hospodaří s ročním rozpočtem kolem devadesáti miliard korun.
Vzhledem k faktu, že je Praha hlavním městem České republiky a sídlem důležitých institucí, i politické dění v Praze daleko přesahuje význam komunální politiky. Stejně tak má pražská infrastruktura (školy, nemocnice, městské firmy, komunikace atd.) a kultura celostátní význam. Proto jsme naši monitorovací sondu zaměřili právě sem.
O projektu Transparentní volby
Základní myšlenkou projektu Transparentnivolby.cz je snaha poskytnout široké veřejnosti otevřené hodnocení transparentnosti kampaní před samotnými volbami. Monitoringu se v TI věnujeme pravidelně už od roku 2012, kdy jsme aktivně sledovali první přímou volbu prezidenta.
Za posledních deset let jsme tak vytvořili unikátní metodiku pro posuzování transparentnosti kampaní, zachycujeme trendy v oblasti politického digitálního marketingu i proměnu politických strategií. Hodnocení se tak stalo jedním z naších pravidelných příspěvků ke zlepšování politické kultury v České republice.
Přihlásit se k odběru všeobecného newsletteru