Tendr za desítky miliard na druhý úsek metra D provází pochybnosti. Vedení Prahy a dopravní podnik spekulacím nahrávají
Tendr na výstavbu druhého úseku metra D, vedoucího z Olbrachtovy na Nové Dvory, provází celá řada pochybností. Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) v roli zadavatele vybral v rámci veřejné soutěže zhotovitele s druhou nejdražší nabídkou, první byl Strabag s 30,7 miliardami korun. Vybraná byla firma Subterra, součást koncernu Metrostav, kterému od roku 2022 běží trest za korupci, kvůli němuž se nesmí tři roky ucházet o veřejné zakázky. Ta stavbu vyčíslila přesně na 29,98 miliardy.
Metro D stanice Olbrachtova ve výstavbě | zdroj: Facebook účet Dopravního podniku hlavního města Prahy
Zaměstnanci Metrostavu měli ale podle zjištění Seznam Zprávy kolegům ze Subterry pomáhat se získáním veřejné zakázky. Další otazníky vzbuzují také zavádějící reference a postoj DPP, který kolem tendru komunikuje velmi netransparentně.
Výběr dodavatele této zakázky za desítky miliard korun se děje v době, kdy stále nejsou jasně nastaveny procesní audity a nápravná opatření související s kauzou Dozimetr, která propukla v červnu loňského roku a týkala se právě pražského dopravního podniku.
„My v TI, novináři a zejména široká veřejnost stále čekáme, jak dopadne vyšetřování týkající se kauzy Dozimetr a hlavně, jak se k celé věci postaví politici tak, aby se minimalizovala korupční rizika u veřejných zakázek a rozpočtů. Stále nemáme informace, že by vedení Prahy realizovalo byť jediný audit či podniklo významnější kroky vedoucí k sebereflexi a vyhodnocení rizik a pravidel,“ vysvětluje Ondřej Kopečný, ředitel české kanceláře Transparency International (TI).
„Situace kolem metra D tak jen nahrává možným spekulacím, že se nejedná o čistou hru a výběrové řízení mohlo být zmanipulováno,“ dodává.
Přijde Praha o miliardy z EU?
Znepokojení nad vedením výběrového řízení na nový úsek metra v Praze vyjádřila dle informací České televize i Evropská investiční banka. Ta poskytla hlavnímu městu úvěr v objemu cca 23 miliard korun a nyní zvažuje, že ho zruší. Bez něj tak bude chybět projektu klíčové financování.
Hlavním kritikem výběru je konsorcium firem Porr-Vinci-Marti, které podalo nejlevnější nabídku. DPP ho pro nedostatky vyloučil. Konsorcium nyní podalo trestní oznámení pro podvod, jak uvádí iRozhlas.cz.
Podle našeho právníka a člena správní rady TI Petra Leyera bylo vyloučení nejlevnějšího dodavatele chybou.
„Podle dostupných informací nebyly důvody pro vyloučení levnější nabídky tak závažného charakteru, aby se nedaly napravit v dalším průběhu zakázky, a rozhodně neměly hodnotu přes 2 miliardy korun,” přibližuje.
„Kromě vyloučení nejlevnější nabídky se kolem zakázky vrší další pochybnosti a Dopravní podnik hlavního města Prahy jejich objasnění nepomáhá. Nakonec jestli Subterra linku metra D postaví včas a za nabízenou cenu za 30 miliard, budeme ještě všichni rádi,“ objasňuje Petr Leyer.
Tunel mezi stanicí Pankrác D a Olbrachtova, kde probíhá ražba na obě strany | zdroj: Facebook účet Dopravního podniku hlavního města Prahy
Klíčová role dohledového ÚOHS?
O tom, zda tendr proběhl dle pravidel bude velmi pravděpodobně znovu rozhodovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten v létě tendr nepravomocně zrušil na základě prosincové námitky od společnosti Metrostav DIZ z koncernu Metrostav, která paradoxně mohla firmě Subterra znemožnit zakázku získat, aby pak v záři ÚOHS uznal argumenty z rozkladu DPP a regulérnost tendru potvrdil. Věc však stále nemusí být ukončena, protože další účastníci veřejné zakázky podnikají právní kroky za účelem zvrácení stávajícího stavu.
„Veřejné zakázky jsou jednoznačně korupčně rizikovým prostředím. V případě metra D se ukazuje naplno, jaké tlaky velké zakázky doprovází. Důvěra v celý proces i mezi účastníky je na dně a nemáme pocit, že by politici usilovali o nějaké systémové zlepšení,“ říká náš vedoucí právník Jan Dupák.
Dodejme, že TI spolu s dalšími nevládními organizacemi dlouhodobě prosazují potřebnou reformu antimonopolního úřadu, která by zlepšila dohled nad veřejnými zakázkami a zefektivnila fungování úřadu.
Celý proces výběrů na druhý úsek metra D budeme v TI nadále sledovat, tak jako jsme to v minulosti dělali v případě joint venture projektu za 60 miliard korun mezi Prahou a developerskou společností Penta.
Přihlásit se k odběru všeobecného newsletteru