Stošestka: Volby, kampaně a politický marketing

Vydáno 30. 09. 2021

V dalším díle Stošestky, podcastu nevládní organizace Transparency International ČR (TI), se podíváme na nadcházející volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, respektive kampaně, skrz které strany bojují o hlasy voličů. Jaká jsou specifika letošních voleb? Jakou roli v nich hraje Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH) nebo placený politický marketing na sociálních sítích – především na Facebooku? A v neposlední řadě, jak dopadl monitoring předvolebních kampaní TI? To vše si můžete poslechnout v aktuální epizodě.

Andrea Procházková a Ondřej Cakl | zdroj: TI, fotografie: Jan Volejníček, grafika: ateliér Klimsz

Nový díl Stošestky jsme věnovali kampaním a politickému marketingu, což je téma, které přitahuje čím dál větší pozornost – a oprávněně. Jedná se o důležitou disciplínu, která napomáhá politickým stranám a hnutím v boji o hlasy, které jim zajistí místa ve sněmovně.  

Každé volby provázejí určitá specifika. Jak vypadají letošní kampaně oproti minulým volbám do Poslanecké sněmovny v roce 2017? Pandemie COVID-19 se ukazuje spíše než tématem voleb jakousi praktickou překážkou, se kterou se museli kandidáti vypořádat při plánování kampaně. Podobně zasáhlo velmi brzké vyhlášení termínu voleb, tedy moment, od kterého se počítají výdaje do volebních kampaní.

Řeč bylo ale také o targetingu voličů. Ondřej Cakl, projektový manažer TI a vedoucí monitorovacího týmu, upozornil na cílení na voliče hnutím ANO: Andrej Babiš vymyslel pro letošní volby mikrotargeting regionální a generační, cílí velmi specificky na seniory a jen tam, kam jede, aby se o tom ostatní nedozvěděli a za boha mu nevyrušili tu akci na místě. To je důsledek asi absence vize, snaží se neříct nic, co by palčivá témata skutečně nasvítilo a oni se za to museli postavit. Snaží se vyhnout veřejné kontrole.”  

Velkým tématem zůstávají sociální sítě v popředí s Facebookem a jeho placenými kampaněmi, ale i ostatní typy médií a prostor, který stranám dávají. 

Monitoringem předvolebních kampaní se zabývá Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí. K tomu má ale výhrady nejenom hostka podcastu Andrea Procházková, právnička a redaktorka týdeníku Respekt: ÚDHPSH podle mě ještě nenaplnil svůj potenciál, a to proto, že tu není politická vůle ho naplnit. Zaprvé jde o to, jak byl přijat zákon, který upravuje, jak úřad funguje. Nikdy to asi neměl být obří úřad, který kontroluje všechno. A zadruhé ani personální volba předsedy nebyla šťastná. Chtělo to někoho, kdo instituci dá jméno, půjde do médií. Je strašně důležité, kdo stojí v čele.”  

Nezapomněli jsme ani na výsledky monitoringu TI. Jak si vedou strany, hnutí a koalice v transparentnosti svých kampaní? Kdo zveřejňuje informace nad rámec zákona a kdo poskytuje voličům nejvíce dat o své kampani? Výsledky si můžete poslechnout v aktuální epizodě Stošestky nebo dopodrobna prohlédnout na webu transparentnivolby.cz.

Podcastem provází Martina Foldynová. 

Poslechněte si celý díl. 

Nové díly Stošestky vycházejí každý druhý čtvrtek. Příští epizoda bude věnována problematice daňových rájů.  

Podcast Stošestka najdete na vašich oblíbených online platformách: Apple PodcastsSpotifyAnchorGoogle PodcastsBreaker, Pocket Casts či Radio Public. 

Podcast Stošestka vzniká díky finanční podpoře Ministerstva spravedlnosti ČR a Velvyslanectví USA v České republice. Děkujeme! 


Projekty a kauzy: Transparency pro Vaše uši – Podcast Stošestka

Sledovat novinky

Přihlásit se k odběru všeobecného newsletteru

Podpořte nás

Bojujte s námi proti korupci

PODPOŘTE NÁS

Související zprávy

Bojujte proti korupci s námi.