Vše je kampaň: Sociální sítě, strategie, kobliha i guláš.

Vydáno 07. 06. 2017

INFO.CZ – Předseda hnutí ANO Andrej Babiš opět budí rozruch. V pondělí se pohádal s redaktorkou Českého rozhlasu, která s ním hovořila na téma financování předvolební kampaně. Babiš se s ní neshodl na tom, který výdaj do kampaně započítat. Například náklady na poradce, tiskové mluvčí nebo PR specialisty se podle něj do kampaně nezapočítávají. Ředitel TI David Ondráčka uvádí v rozhovoru pro INFO.CZ pravidla financování na pravou míru.

David Ondráčka, ředitel TI | zdroj: TI

K čemu vlastně potřebujeme přísnější pravidla pro financování předvolebních kampaní?

Peníze jsou v dnešní politice a politickém marketingu realitou a jde o to, aby neovlivňovaly demokratickou soutěž víc, než je zdrávo. Účelem zavedení limitů na výdaje v kampani je vytvořit stejná a rovná pravidla pro všechny, velké i malé strany a hnutí. Limity se pochopitelně dotknou hlavně velkých stran, s bohatými sponzory, přístupem k mediálním a PR agenturám, blízkými vztahy s vlivnými finančními skupinami.

Limit, které mohou strany použít na předvolební kampaň, je devadesát milionů. Co vše se do něj počítá?

Vše, co se vztahuje k podpoře a propagaci kandidáta a kandidující strany se do limitu počítá. Nový úřad (Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí, pozn. redakce) má nelehký úkol vydat metodiku, co započítat. A uznávám, že pro strany je to teď nekomfortní, zatím tu metodiku nemají a neví úplně, na čem jsou.

Od kdy se limit začíná počítat a jak se bude stranám dokazovat, že cokoli, co od tohoto dne učiní, je už předvolební kampaní?

Kampaň začala dnem vyhlášení voleb ve sbírce, tedy od 2. května. Ale započítat by se měly i výdaje směřující ke kampani dříve. Uvedu příklad: pokud strana objednala billboardy a přípravu vizuálů v březnu a vylepí je až v červnu, i to by se mělo započítat.

Jak se budou posuzovat hraniční případy? Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se v rozhovoru pro Český rozhlas například hájil tím, že se jedno z videí, které zveřejnil na svém facebookovém profilu, vztahuje k programovému dokumentu hnutí ANO Vize 2035. Podle něj to nemá nic společného s letošními volbami… „Video, to je Vize a to je kampaň na 2035. A dokažte mi, že to tak není!,“ říká.

Ten rozhovor je tragikomický, odhaluje velkou nekompetentnost předsedy ANO. Tato věc vůbec není hraniční, samozřejmě se o kampaň jedná a limity se na ni vztahují. Je úplně jedno, jestli strana tlačí kampaň pod názvem vize dneška, strategie zítřka, kobliha nebo předvolební guláš.

Mají se do výdajů na kampaň započítávat také mzdy zaměstnanců stran? Na mysli mám tiskové mluvčí, rozličné poradce či mediální experty…

Mzdy zaměstnanců stran by se měly započítat, anebo strana musí jasně doložit, že se na kampani nijak nepodílí a plní před volbami jiné úkoly… Ale proboha jaké? Mediální poradci, PRisti a mluvčí pracují z definice na obrazu strany a kandidáta neustále, během kampaně už směrem k volbám výhradně, proto by i jejich mzdy měly být vykázány a započítány.

@David_Ondracka | zdroj: Twitter

A co sociální sítě? Andrej Babiš se ve zmíněném rozhovoru podivil, že by měl do nákladů na kampaň uvádět také mzdy kolegů, kteří je mají v hnutí ANO na starosti…

To je obdobné, přes sociální sítě se vede kampaň a lidi, kteří píší politikům posty, tweety, dělají fotky či natáčí videa či diskutují s voliči, jsou prostě placení za podílení se na kampani. Nelze to oddělit a limit se na to vztahuje. Politik ty věci sdílí na svých veřejných profilech a prezentuje se před voliči, nejde o žádné domácí video pro rodinu a kamarády.

A co když zveřejní předseda kterékoli strany výrok, fotku, komentář nebo cokoli jiného. Je to kampaň? Vztahuje se na podobnou věc zákon?

Podle mě se o kampaň jedná vždy s výjimkou výkonu politické funkce – například pokud jde ministr v rámci své funkce otevírat novou silnici, jedná s učiteli, se samosprávou – anebo soukromého jednání osobní povahy (čistě soukromý život). Vše ostatní je v období před volbami děláno za účelem propagace kandidáta. Na hraně mohou být třeba situace, kdy strana vyzve své příznivce-dobrovolníky, aby vylepovali plakáty na ploty, okna, apod. V takovém případě asi nedává smysl řešit to ve vztahu k financování kampaně…

Už jste to zmínil. Letos vznikl Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí. Bude podle vás v jeho možnostech všechny podobné položky týkající se kampaní uhlídat?

Je dobře, že vznikl, bude upřesňovat a vymáhat pravidla hry, je to takový nový šerif v politickém městečku. Změna spočívá v tom, že otázku, co mají strany započíst a co ne, bude řešit a definovat tento úřad, nikoli strany samotné. Má velkou odpovědnost a jasně definované povinnosti ze zákona. Ale očekávat zázraky je chyba, bude postupovat opatrně, nad porušeními povede správní řízení se všemi lhůtami a výsledky budou dlouho po volbách.

Proto budeme jako Transparency International monitorovat volby. Na problematické momenty budeme upozorňovat už během kampaně a své výsledky zveřejníme dva týdny před volbami během horké fáze kampaně na webu transparentnivolby.cz.  Díváme se politickým stranám pod prsty a hlídáme férovou soutěž. Ale je to velmi náročná činnost analyticky, datově, investigativně. Potřebujeme i finanční podporu lidí, aby se to dalo udělat důsledně.

Pokud jednotlivé strany limit na kampaň nedodrží, jaké jim hrozí sankce?

Jsou to sankce finanční, za překročení limitu hrozí sankce od deseti tisíc korun do výše jeden a půl násobku částky, o kterou byl překročen limit – tedy překročí-li o dva miliony, sankce může být až tři miliony. Zvažovala se i sankce omezení státního příspěvku, třeba deseti procentní snížení za porušení limitu, podle mě by to bylo nejlepší řešení. Ale strany se tomu bránily jako čert kříži a v zákoně to není.

K tomu mne napadá ještě jedna věc: hnutí ANO, pokud jde o peníze, je díky jejich předsedovi subjektem s téměř neomezenými možnostmi. Bude pro takovou stranu hrozba sankcí dostatečnou motivací k tomu, aby zákon dodržovala?

Jedna právnická osoba s jedním konečným majitelem by měla držet limit tři miliony korun, čili i hnutí ANO a Agrofert by neměl být bez omezení. Pravidla také omezují výdaje třetích osob (firem, spolků vedoucích pozitivní i negativní kampaň), musí se registrovat a limit pro ně je 1,8 milionů. Čili pokud by někdo chtěl rozepsat své peníze na třetí osoby a obejít tak limit, zvyšuje riziko přistižení a sankce.

zdroj: INFO.CZ (Vratislav Dostál)

 

TRANSPARENCY INTERNATIONAL ČR

Mapuje stav korupce v České republice a aktivně přispívá k jejímu omezování, a to jako součást mezinárodní sítě Transparency International. Zapojuje občanskou společnost, soukromou sféru i státní sektor do široké diskuse o dobrém vládnutí.

TI ČR těží z dlouholeté nadnárodní praxe a know-how v nastavování protikorupčních programů a strategií. Prostřednictvím projektů aktivně přispívá k iniciování systémových změn.

Problematice financování politických stran se věnujeme již od samých začátků fungování organizace. Aktivně jsme prosazovali legislativní změny včetně vzniku nezávislého dohledového úřadu. Od roku 2012 provádíme rozsáhlé monitoringy předvolebních kampaní. Bedlivě jsme tak sledovali už první přímou volbu prezidenta, volby do Poslanecké sněmovny v roce 2013, do Evropského parlamentu, volby komunální v roce 2014 i ty loňské krajské a senátní. Momentálně se připravujeme na náročný supervolební půl rok (sněmovní a prezidentské volby). 

www.transparentnivolby.cz

 


Sledovat novinky

Přihlásit se k odběru všeobecného newsletteru

Podpořte nás

Bojujte s námi proti korupci

PODPOŘTE NÁS

Související zprávy

Bojujte proti korupci s námi.