Stošestka: Je lobbing hrou skrytých zájmů, nebo legitimní soutěž?

Vydáno 28. 10. 2021

V nové epizodě podcastu Stošestka se věnujeme tématu lobbingu. Co to lobbing vůbec je a proč je vnímán tak negativně? Jak funguje lobbing v Evropské unii? Jaké firmy utrácejí za lobbing nejvíce? A v neposlední řadě, kdo je to vlastně ten lobbista? Odpovědi na tyto otázky a mnoho dalších zákoutí týkající se lobbingu jsme probrali s naším bruselským kolegou Nickem Aiossou, zástupcem ředitele Transparency International EU.

Nick Aiossa | fotografie: TI EU , grafika: ateliér Klimsz

Lobbing s sebou nese spíše negativní vnímání, a to jak ve světě, tak i u nás. Například v Česku jsou překupníci s vlivem ze známých kauz často mylně médii označováni jako lobbisté. Regulérní lobbing ale podléhá řadě definic a v některých státech také regulaci.

Poslechněte si celý díl.

You can also listen to the original version in English.

 

„Myslím, že vnímaní lobbistů bylo tradičně spíše negativní. A tuhle negativitu v hodně směrech přičítám tomu, že dlouho chyběla pravidla, která by se na lobbisty vztahovala. Ale s tím, jak se třeba i tady v Bruselu regulace lobbingu hodně proměňuje k lepšímu, tak mám dojem, že se i vnímání lobbingu zlepšuje,“ upozorňuje v podcastu na důležitost dostupných informací o lobbistických aktivitách pro pochopení celého procesu Nick Aiossa, který v TI EU vede advokační činnost.

Řeč byla také o číslech – o tom, kolik lobbistů v EU oficiálně působí nebo kolik peněz firmy za lobbing utrácejí.

„Na jaře jsme zpracovali analýzu a když se podíváš na ty statistiky, tak v top desítce největších lobbistů jsou všichny technologičtí giganti typu Apple nebo Google. A svoje výdaje na lobbing a aktivity s tím spojené za posledních pět šest let významně navýšili, o stovky procent. A to proto, že si moc dobře uvědomují, že regulace, které nastavuje Brusel, už neovlivňují jen evropskou sedmadvacítku. Obzvlášť, pokud jde o regulace, které Brusel nastavuje ve vztahu k online platformám,“ podtrhuje sílu EU v regulaci online prostředí Nick.

Podcastem provází Martina Foldynová. 

Nové díly Stošestky vycházejí každý druhý čtvrtek. Příští epizoda bude věnována prioritám pro budoucí vládu.  

Podcast Stošestka najdete na vašich oblíbených online platformách: Apple PodcastsSpotifyAnchorGoogle PodcastsBreaker, Pocket Casts či Radio Public. 

Podcast Stošestka vzniká díky finanční podpoře Ministerstva spravedlnosti ČR a Velvyslanectví USA v České republice. Děkujeme! 


Projekty a kauzy: Transparency pro Vaše uši – Podcast Stošestka

Sledovat novinky

Přihlásit se k odběru všeobecného newsletteru

Podpořte nás

Bojujte s námi proti korupci

PODPOŘTE NÁS

Související zprávy

Bojujte proti korupci s námi.