Účinná opatření proti praní špinavých peněz v Bosně a Hercegovině
Proč se věnujeme tomuto projektu
Korupce je dlouhodobě označovaná za jednu z hlavních překážek rozvoje Bosny a Hercegoviny. Zároveň platí, že řada smysluplných reforem, které by pomohly korupci snížit, nebyly dosud schváleny, natož uvedeny do praxe. Veřejnost považuje korupci za všudypřítomnou a veřejné mínění se v této oblasti stále zhoršuje.
Jedna z účinných strategií, jak snižovat korupci, spočívá v omezování prostoru pro skrývání korupčních aktivit v podobě úplatků, zpronevěry, podvodů a dalšího nekalého jednání, osob, které se tohoto jednání dopouští a v neposlední řadě i příjmů, které z těchto nelegálních aktivit těmto osobám plynou, prostřednictvím netransparentních vlastnických struktur a nekvalitních či nedostatečně kontrolovaných rejstříků či evidencí právnických osob či politicky exponovaných osob (PEP). Opatření, která se zaměřují na redukci skrývání skutečných vlastníků, nelegálního majetku apod., se do velké míry soustředí pod agendou známou jako boj proti praní špinavých peněz (AML) a financování terorismu (CFT).
V Bosně a Hercegovině patří boj s praním špinavých peněz a zavádění standardů, které by mu měly bránit, k dlouhodobě podceňovaným agendám. Systém opatření proti praní špinavých peněz a financování terorismu (AML/CFT) v zemi je poznamenán značnou institucionální a právní roztříštěností, která vychází z administrativního rozdělení správy země. Za implementaci opatření jsou do značné míry odpovědné instituce na úrovni Federace Bosny a Hercegoviny a Republiky Srbské. Spolupráce mezi jednotlivými institucemi je však omezená a nedostatečná. Dalším problémem je dosavadní nízký zájem současné politické reprezentace o tuto agendu.
Co konkrétně děláme
Naše primární aktivity, na kterých jsme pracovali s naším projektovým partnerem Transparency International Bosna a Hercegovina, byly především identifikace slabých míst v současné legislativě a také přístupu úřadů v Bosně a Hercegovině k praní špinavých peněz a transparentnosti právnických osob s využitím zkušeností z ČR skrze vytvoření analýzy a souboru doporučení.
Dále jsme se věnovali veřejnému dialogu se zástupci relevantních institucí a povinných osob o nutných opatřeních pro efektivní boj s praním špinavých peněz skrze advokační aktivity. V neposlední řadě jsme se věnovali posílení kapacit neziskových organizací a novinářů pro sledování AML agendy a prosazování efektivních nástrojů proti praní špinavých peněz, a to skrze přenos zkušeností TI ČR pomocí školení.
Jaké máme výsledky
V úvodu projektu jsme se společně s naším projektovým partnerem věnovali analýze legislativního a institucionálního rámce proti praní peněz v Bosně a Hercegovině. Výsledkem bylo srovnání právních předpisů v oblasti boje proti praní peněz mezi Českou republikou a Bosnou. Doporučení obsahují vytvoření centrálního registru skutečných majitelů a zlepšení koordinace mezi institucemi, aby byla zajištěna efektivní implementace pravidel a dodržování legislativy.
Druhým cílem projektu bylo zahájení veřejného dialogu mezi státními institucemi a povinnými subjekty. V rámci toho zorganizovala TI BiH tři advokační schůzky, během kterých byla diskutována klíčová témata, jako je transparentnost registru skutečných majitelů, regulace politicky exponovaných osob, a implementace nového zákona o prevenci praní peněz. Dále byl uspořádán kulatý stůl, kde se zástupci státní správy, bankovního sektoru a TI BiH zaměřili na efektivitu implementace legislativy a koordinaci mezi relevantními institucemi.
Třetím cílem projektu bylo zvýšení povědomí o prevenci praní peněz mezi novináři a odborníky. Kolegové z TI BiH uspořádali školení a vydali dva policy briefy, první na téma Posílení rámců proti praní špinavých peněz v EU a Bosně a Hercegovině, druhý na téma Registru skutečných majitelů a politicky exponovaných osob. TI ČR vydala epizodu podcastu Stošestka, která se věnovala problematice praní špinavých peněz v Bosně a Hercegovině a souvislostem s migrací. Dále bylo diskutováno, jak vypadá tamní AML legislativa a proč je pro Českou republiku důležité se těmito tématy zabývat.
Donoři
Období realizace 1. 1. 2024 – 31. 12. 2024