Politické kampaně, marketing a start-up demokracie

Publikováno: 28. srpna 2017

David Ondráčka byl v neděli 27. srpna hostem pořadu Otázky Václava Moravce České televize. Spolu s ním se ve studiu k tématu předvolebních kampaní a kontrolám politických financí sešli předseda nového Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí Vojtěch Weiss a politolog, prorektor z Metropolitní univerzity Praha Ladislav Cabada. Aktuálních sporů hoří hned několik – hradní kampaň, Babišova knížka nebo digitální politických marketing.

David Ondráčka, Vojtěch Weis, Václav Moravec a Ladislav Cabada v OVM | zdroj: ČT

Podle ředitele Transparency International David Ondráčky je zásadní, aby byl nový dohledový úřad aktivní. „Aby se nebál jít po relevantních stranách, které mají peníze na politický marketing. A aby sledoval ty, kteří tady zavádějí ‚startup demokracii‘, to znamená, že investují do určitého politického projektu jednorázově, mají na to prostředky, a doufají, že to vyjde a může se to chytit.“

Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí zahájí více než sto správních řízení se stranami a hnutími, které ani přes opakované výzvy nesdělily úřadu číslo svého zvláštního transparentního účtu. Tuto povinnost mají od letošního roku všechna uskupení – bez ohledu na to, zda v nadcházejících volbách kandidují.

„Zhruba 120 z 210 (stran a hnutí) od začátku roku absolutně nezareagovalo na to, že je tady právní úprava, která jim říká, že si mají z hlediska svého hospodaření zřídit zvláštní účet,“ uvedl v OVM Vojtěch Weis předseda úřadu. Podle něj se tím dopouštějí přestupku a hrozí jim pokuta až 200 tisíc korun.

„Úřad může napomoci kultivaci české politické scény a nastavení přijatelných pravidel i vzhledem k financování politických kampaní,“ dodává politolog Ladislav Cabada.

David Ondráčka hostem Otázek Václava Moravce | zdroj: ČT

Slabá místa

„Politický ohňostroj nadcházejících parlamentních a prezidentských voleb ukáže slabá místa zákona, ty je pak třeba novelizovat,“ zdůraznil problémovost přijatého zákona ředitel TI. Jako slabá místa nových pravidel vidí stanovení toho, co vše se má do limitů na kampaň započítávat. Druhou slabinu vidí ve vyčíslení aktivit v online prostředí včetně sociálních sítí. „Poslední rovinou jsou třetí osoby a jejich zapojení, protože oni sice mají povinnost se registrovat u úřadu, ale je jich tam dneska pár a není to zdaleka dodržováno,“ podotkl Ondráčka.

„Kampaň teď začne a budeme šest týdnů svědky opravdu velkého spurtu do cíle. A mám pocit, že mnohé politické strany běží o život a budou dělat cokoliv a budou hledat všechny prostředky pro to, aby voliče ovlivnily. A myslím si, že budou riskovat i to, že potenciálně potom můžou mít problém a můžou platit pokuty,“ očekává šéf Transparency International.

Celý pořad můžete shlédnout na webu České televize.

 

TI a monitoring

Transparency International Česká republika před nadcházejícími volbami spouští monitoring politických kampaní s ohledem na transparentnost jejich financování. Již popáté v řadě budeme sledovat, jak politické strany a hnutí utrácejí peníze za kampaně a čím vším si kupují pozornost voličů. Letos se nově soustředíme také na digitální marketing. Výsledky hodnocení TI zveřejní 5. října 2017, první průběžná data můžete již teď sledovat na webu www.transparentnivolby.cz.

Monitoring voleb můžete podpořit i Vy, a to na prostřednictvím jednorázového daru na portále Darujme.cz.

Mám pocit, že mnohé politické strany běží o život a budou dělat cokoliv a budou hledat všechny prostředky pro to, aby voliče ovlivnily.