Dopravní podnik hl. města Prahy
Martin Dvořák | zdroj: Lukáš Bíba
V kostce
V roce 2011 vyšla na povrch známá kauza s předraženými jízdenkami, ve které doputovalo na offshorová konta 17 haléřů z každé jízdenky. V roce 2017 se zase objevila utajovaná smlouva s vymahači pokut, díky které mohli inkasovat mimořádné odměny. A taková „zapomenutá“ a nevypověditelná smlouva se záhy objevila ještě jedna, tentokrát na pronájem aut, která přitom dřív DPP patřila. Rok 2018 přinesl také otázky ohledně transparentnosti výstavby plánované linky D pražského metra.
Dlouhá léta pečlivě sledujeme činnost pražského Dopravního podniku jakožto největšího provozovatele veřejné dopravy v Praze. Otevřeně jsme upozornili na netransparentní chování při uzavírání nevýhodných smluv.
Závažná kauza nevýhodných smluv na výrobu jízdenek se začala řešit koncem roku 2011, kdy jsme byli Českou televizí požádáni o vyhodnocení několika dokumentů a informací. Z původně běžného dotazu začal vznikat rozsáhlý analytický materiál a dnes již notoricky známá kauza s trestními dopady.
Od té doby monitorujeme také všechny dosud uzavřené smlouvy a analyzujeme jejich dopad na veřejné hospodaření a chod podniku. Formou otevřených dopisů se snažíme komunikovat s orgány veřejné správy a informovat tak společnost o všem, co by se jinak dělo za zavřenými dveřmi. Chceme tak nastavit férové chování na všech úrovních státní správy.
TI ČR začíná prověřovat informace týkající se kauzy nevýhodné smlouvy na výrobu jízdenek
2012Martin Dvořák podává trestní oznámení na ředitele TI Davida Ondráčku pro pomluvu
2013Dvořák je obviněn, zatím co I. Rittig prohrál soud s Nadačním fondem proti korupci a je stíhán na svobodě
04/17TI ČR s HlidacíPes.org a Člověk v Tísni upozorňují na existenci utajené smlouvy DPP s vymahači pokut
12/17Žalobci posílají I. Rittiga spolu s dalšími obviněnými před soud v kauze nevýhodné smlouvy na výrobu jízdenek
03/18TI ČR upozorňuje na existenci smlouvy, která nutí DPP už sedmým rokem platit desítky milionů korun ročně za pronájem vozů, které mu dříve patřily
04/18TI ČR posílá otevřený dopis členům ZHMP
05/18TI ČR po vícenásobných apelech obdržela odpověď od ZHMP
07/18Hlasování radních se nekoná, jelikož byl návrh Náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) stažen
09/18Obžalováno bylo celkem 17 lidí. Soudce osvobodil všech sedmnáct, Pražský vrchní soud však potvrdil zproštění jen u pěti z nich a kauzu vrátil městskému soudu.
05/20Ve větvi obžaloby týkající se Neographu, která byla městskému soudu vrácena k dalšímu dokazování, soudce znovu dospěl k názoru, že DPP žádná škoda nevznikla. Případem se znovu bude zabývat vrchní soud.
09/21Exšéf pražského dopravního podniku Martin Dvořák, překupník s vlivem Ivo Rittig a ostatních 10 obžalovaných v takzvané jízdenkové kauze byli pravomocně osvobozeni Vrchním soudem v Praze.
Koncem roku 2011 nás Reportéři ČT požádali o vyhodnocení několika dokumentů a informací vázaných k nevýhodným smlouvám na výrobu jízdenek a na tento podnět jsme postupně začali analyzovat další a další nesrovnalosti. Na žádost primátora jsme pak pomáhali s vnitřním auditem organizace. S překvapením jsme naráželi na chobotnici firem vedoucích na stejné adresy offshorových destinací a na stejné osoby spojené s lobbistou Ivem Rittigem – především z advokátní kanceláře Šachta & Partners (dnes už MSB Legal). Tehdejší generální ředitel DPP Martin Dvořák nakonec odstoupil z vedení podniku.
Po medializaci kauzy nevýhodné smlouvy na výrobu jízdenek se spustila lavina. Dopravní podnik uzavřel nevýhodný kontrakt s papírnou Neograph, který zprostředkovala Cokeville Assets, firma Rittigova obchodního partnera Petera Kmetě. Neograph firmě odváděl 17 haléřů z každé jízdenky a Nadační fond proti korupci uvedl, že konečným příjemcem těchto peněz byl pravděpodobně Rittig. V roce 2012 Martin Dvořák podal trestní oznámení na ředitele české Transparency Davida Ondráčku pro pomluvu, avšak neúspěšně.
V roce 2013 byl Dvořák obviněn mimo jiné z účasti na výše zmíněných kauzách, zatímco Rittig mezitím prohrál soud s Nadačním fondem proti korupci a je stále stíhán na svobodě. Žalobci koncem roku 2017 poslali k soudu celý případ s celkově 18 obviněnými. V říjnu 2018 městský soud všechny obžalované v kauze osvobodil, Pražský vrchní soud však o rok později osvobození potvrdil jen u pěti z nich a větev kauzy týkající se Neographu vrátil městskému soudu. A ten znovu dospěl k zjištění, že škoda DPP nevznikla a všechny osvobodil. Dále se případem bude zabývat znovu Pražský vrchní soud, ten buď osvobození potvrdí nebo potřetí kauzu vrátí k projednání. Sám vrchní soud ale o vinně obžalovaných a o jejich trestech rozhodovat nemůže.
Během řešení případu nevýhodných jízdenek se vynořila další kauza. V dubnu 2017 jsme spolu s organizacemi HlídacíPes.org a Člověk v tísni upozornili na existenci utajené smlouvy DPP s vymahači pokut, díky které mohli nkasovat mimořádné odměny. Kritika se týkala jedné konkrétní části smlouvy, která přisuzovala advokátům nárok na odměnu i v případě, že se dlužník ocitne v insolvenci a povinnosti platit se tak vyhne. Poté, co se detaily problematické smlouvy dostaly na veřejnost, přiměla pražská primátorka Adriana Krnáčová DPP ke změně jejího znění. S podobnou kauzou ohledně vymáhání pokut byl spjat i nynější kancléř prezidenta republiky Vratislav Mynář.
V březnu 2018 jsme začali řešit, proč pražský Dopravní podnik už sedmým rokem platí desítky milionů korun ročně za pronájem vozů, které dříve vlastnil. Smlouvu, která vznikla ještě za Dvořáka, nelze vypovědět a do jejího skončení má DPP firmě KARIR zaplatit zhruba půl miliardy korun. V době, kdy se smlouva připravovala, jednalo s odboráři nejen tehdejší vedení DPP a zástupci soukromé firmy, ale přítomen byl i právník výše zmiňované advokátní kanceláře Šachta & Partners.
Právě tato kontroverzní kancelář smlouvu o outsourcingu připravovala a podle dostupných informací se účastnila celého průběhu vyřizování zakázky. Pochybností o zakázce na vnitropodnikovou dopravu existuje více. Kromě neopodstatněnosti celé zakázky je tu několik dalších problematických faktorů – firma KARIR musela kritéria zadávacího řízení dokládat přes své subdodavatele a předmět činnosti k provozování nákladní dopravy si nechala zapsat až několik týdnů po vyhlášení soutěže. Do té doby v tomto druhu činnosti vůbec nepodnikala a jejím hlavním zákazníkem je dosud právě DPP.
V září 2021 Vrchní soud v Praze pravomocně osvobodil v takzvané jízdenkové kauze exšéf pražského dopravního podniku Martina Dvořáka, překupníka s vlivem Ivo Rittiga a ostatních 10 obžalovaných. Soud tak zamítl odvolání státního zástupce Adama Borguly. Obžaloba tvrdila, že 17 haléřů z každé jízdenky vyrobené pro dopravní podnik končilo přes zahraniční firmy právě u Rittiga a Dvořáka. Oba muži avizovali, že budou po státu vymáhat odškodné za trestní stíhání.
Výstavba Metro D
Nejnovější kauzou, která se datuje k dubnu 2018 a ve které aktivně bojujeme za transparentnost, je výstavba linky D pražského metra. Investorem projektu má být společný podnik DPP a společnosti Penta Investments.
Kolem plánované výstavby se točí velké množství otázek, které jsme formou otevřeného dopisu položili členům Zastupitelstva hlavního města Prahy: Proč je stanoven podíl ve společném podniku 51 % ku 49 % ve prospěch Penty? Jak bude probíhat kontrola nové entity? Co vloží do projektu DPP – pozemky? Jak bude nastaveno rozdělení zisku mezi DPP a soukromým investorem, případně dalšími zakládanými dceřinými společnostmi? Dostalo se nám jen vágních odpovědí. Společný podnik má oficiálně za cíl ulehčit a zrychlit výkup pozemků. Ve hře je ale i zákon o vyvlastnění, který by ještě mohl změnit pravidla.
Přihlásit se k odběru všeobecného newsletteru
Aktuální stav
Exšéf pražského dopravního podniku Martin Dvořák, překupník s vlivem Ivo Rittig a ostatních 10 obžalovaných v takzvané jízdenkové kauze byli pravomocně osvobozeni Vrchním soudem v Praze.
Ve větvi obžaloby týkající se Neographu, která byla městskému soudu vrácena k dalšímu dokazování, soudce znovu dospěl k názoru, že DPP žádná škoda nevznikla. Případem se znovu bude zabývat vrchní soud.
Obžalováno bylo celkem 17 lidí. Soudce osvobodil všech sedmnáct, Pražský vrchní soud však potvrdil zproštění jen u pěti z nich a kauzu vrátil městskému soudu.
Hlasování radních se nekoná, jelikož byl návrh Náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) stažen
TI ČR po vícenásobných apelech obdržela odpověď od ZHMP