Všechno je to kampaň. Debata o politickém marketingu a promítání filmu Den zrady

Publikováno: 5. září 2017

TI Vás opět zve do kina, tentokrát na promítání filmu Den zrady, jehož děj se odehrává v oku uragánu předvolební kampaně. Ještě před promítáním ovšem do uragánu předvolebních politických kampaní můžete nahlédnout v rámci debaty s odborníky, kteří své téma znají lépe než leckterý politik: Erikem Bestem, Josefem Šlerkou a Petrem Vymětalem. Celovečerní program se koná 5. 9. 2017 od 18:30 v Kině Pilotů. Vstup na akci je zdarma.

Všechno je to kampaň aneb o politickém marketingu a proměnách volebních kampaní | zdroj: TI

Debata: Strategie kampaně včera a dnes

Jak se proměnil politický marketing od posledních voleb v ČR? A jak se liší předvolební kampaň v ČR a například USA? Je v oblasti propagace politiků vůbec něco nového pod sluncem? Zamíchala sociální média a jejich masivní využívání opravdu tak moc politickou scénou a strategií  oslovování voličů? Může politikovi vyhrát volby Facebook nebo Twitter? A jsou fake-news tak velkým problémem pro liberální demokracie, jak se minulý rok zdálo? Na co se máme připravit letos?

Na tyto otázky budou odpovídat lidé, kteří se sledování (politických) kampaní věnují velmi pečlivě a velmi dlouho:

  • Erik Best, americký publicista a komentátor politicko-ekonomického dění v ČR.
  • Josef Šlerka, datový analytik, vysokoškolský pedagog a jeden z nejrespektovanějších interpretů digitálního věku v ČR.
  • Petr Vymětal, vysokoškolský pedagog, který se podílí na monitoringu financování předvolebních kampaní jako jeho hlavní metodolog už od roku 2012.

Moderuje David Ondráčka (ředitel TI ČR).

 

Místo a čas

Akce proběhne v Kině Pilotů (Donská 19, Praha 10 – Vršovice). Od 18:30 budeme debatovat, po debatě bude připraveno malé občerstvení a od 20:00 začne promítání filmu Den zrady.

 

Film: Den zrady (2011)

Mohlo by se zdát, že film je rozpomínkou na šťastnější období západní politické kultury, ale na otázky, které otevřou naši debatu, dává i dnes celkem jasnou odpověď… Předvolební kampaň před americkými primárkami se dostává do zlomového bodu, kde musí jeden nebo druhý „demokratický“ kandidát získat zásadní převahu (ano, jde tu o ony „volitele“ v rozhodných státech, jejichž funkci v Evropě tak úplně nechápeme).

Oba tábory mají zatím všechny praktiky politického marketingu vyladěné, od nejjemnějších drobných falešností až po arogantní zákulisní vyjednávání. Zdá se, že tým liberálního demokratického senátora Morisse si může dovolit méně populismu, zato více progresivního myšlení, méně barterových politických dohod, zato více inspirace a vizionářství pro voliče samotné, protože má v rukávu eso: charismatického, cílevědomého a současně tvrdého asistenta kampaně, „spin doktora“ Stephena Meyerse. Tohle zdání zklame.

Drama zachycuje krátké období Meyersova osobnostního přerodu. Z pragmaticky uvažujícího politického a marketingového stratéga, který důvěřuje pravosti idejí, které jeho kandidát v kampani hlásá, se stane cynický manipulátor, jejž zhrzenost svede k porušení právě těch norem čestnosti a integrity, které mu na počátku imponovaly.

Skvěle sekvencované politické drama, v němž jsou emoce pochopitelně až na posledním místě, sehrál výkvět hollywoodského herectví: vedle Geroge Clooneyho, který se posadil i na režisérskou stoličku, uvidíte suverénního Ryana Goslinga, uměřeného Philipa Seymour Hoffmana, proradnou Marisu Tomei, naivní Evan Rachel Wood a úsporného Paula Giamattiho.

Film na IMDb a ČSFD.

 

K akci se přidejte na Facebooku!

 

Monitoring blížících se voleb se neobejde bez podpory široké veřejnosti. Proto jsme spustili crowdfundingovou kampaň na Darujme.cz. Zapojte se i vy!

 

 

Akci podpořilo Velvyslanectví USA v České republice.

Zamíchala sociální média a jejich masivní využívání opravdu tak moc politickou scénou a strategií oslovování voličů?