"Lze nějak právně postihnou uzavření nevýhodné smlouvy obce (tedy za cenu jinou než v místě a čase obvyklou) na pronájem nemovitého majetku?"
Publikováno 16. 04. 2015
Ustanovení §39, odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (dále jen „zákon o obcích“), stanoví, že „záměr obce pronajmout nemovitý majetek obec zveřejnění po dobu nejméně 15 dnů před rozhodnutím v příslušném orgánu obce vyvěšením na úřední desce obecního úřadu, aby se k němu mohli zájemci vyjádřit a předložit své nabídky. Pokud obec záměr nezveřejní, je právní úkon od počátku neplatný.“ Obec je tedy povinna na své úřední desce, a to jak fyzické, tak elektronické – na webových stránkách, zveřejnit záměr pronajmout nemovitý majetek.
Dle ustanovení §39, odst. 2 zákona o obcích pak platí, že „při úplatném převodu majetku se cena sjednává zpravidla ve výši, která je v daném místě a čase obvyklá, nejde-li o cenu regulovanou státem. Odchylka od ceny obvyklé musí být zdůvodněna“.
- 39 odst. 2 zákona o obcích explicitně sice zmiňuje pouze úplatné „převody“ obecního majetku, je však nutné v souladu se zásadou účelného a hospodárného využívání obecního majetku tuto povinnost aplikovat i na právní vztahy, jejichž podstatnou je jiný úplatný právní vztah, např. vztah nájemní. Výjimečné situace, kdy obec úplatně převádí majetek za cenu nižší než v místě a čase obvyklou pak bude vyžadovat zdůvodnění této odchylky, která je zpravidla součástí usnesení orgánu obce, který tuto majetkovou dispozici schvaluje.
Cena nižší než v místě a čase obvyklá a nedostatečné zdůvodnění odchylky má za následek absolutní neplatnost souvisejícího právního úkonu. Tuto neplatnost má oprávnění namítat u soudu pouze omezený okruh osob. Zákon o státním zastupitelství ovšem dává takovou možnost i státnímu zastupitelství. Dle ustanovení §42 zákona č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství, může státní zastupitelství podat návrh na zahájení občanského soudního řízení o neplatnost smlouvy o převodu vlastnictví v případech, kdy při jejím uzavírání nebyla respektována ustanovení omezující volnost jejich účastníků
Pronajala-li rada obce obecní pozemky za cenu nikoliv v místě a čase obvyklou a tuto cenovou odchylku nijak nezdůvodnila, vystavují se jednotliví členové rady obce riziku trestního stíhání z důvodu podezření ze spáchání trestného činu porušení povinnosti při správě cizího majetku podle §220 zákona č. 40/2009 Sb., trestního zákoníku, (dále jen „TZ“). Tohoto trestného činu se dopustí ten, „kdo poruší podle zákona mu uloženou nebo smluvně převzatou povinnost opatrovat nebo spravovat cizí majetek, a tím jinému způsobí škodu nikoli malou“. Škodou nikoliv malou je potom podle §138, odst. 1 TZ škoda dosahující částky nejméně 25 000,- Kč.
Další otázky na toto téma
Mám vlastní zvukový záznam soukromého rozhovoru, který dokazuje spáchání trestného činu. Můžu ho použít jako důkaz na Policii?
Kam podat podnět na zneužití evropských dotačních prostředků?
Mohla se úřednice stavebního úřadu, která vydala souhlas s ohlášením stavby, přestože takto vydaný souhlas byl v rozporu s obecním územním plánem a stavebním zákonem a na tuto skutečnost byla upozorněna, dopustit trestného činu?