Na co si dát pozor při pořádání místního referenda?

Publikováno: 6. listopadu 2015

3. listopadu byla v Praze zahájena série workshopů z projektu Rok místních referend. V jeho rámci Transparency International zanalyzovala veškerá uskutečněná referenda v roce 2014 a zkušenosti a tipy z jejich pořádání předává dál.

  • Pražský workshop: Jak uspořádat úspěšné místní referendum? | zdroj: TI

Pražský workshop: Jak uspořádat úspěšné místní referendum? | zdroj: TI

Workshop zahájil Radim Bureš z TI a zdůraznil roli aktivity a zapojení občanů nad rámec tradičního volebního cyklu, čehož je místní referendum zářným příkladem. „Rozhodování samosprávy, nákupy a výdaje obcí mohou být podezřelé, ne vždy však lze korupční charakter dokázat a proto lze občanskou aktivitou přispívat zejména k omezování negativních dopadů takového jednání.“

Že se to v českých obcích děje a občané místní referendum k těmto cílům využívají, ukázala Martina Mikolášková na statistice z rekordního roku 2014, kdy bylo uspořádáno celkem 47 referend a největší část otázek se týkala právě nakládání s obecním majetkem. Poměr platných referend byl v loňském roce ale zároveň nejnižší a problémy, které pořadatelé potkávali, byly hlavním tématem následující části workshopu.

Pořadatelé referend byli mezi řečníky i v publiku a kromě zkušených organizátorů referend z několika pražských částí: Praha 7 – referendum o radnici, Praha 7 – referendum o hazardu, Praha 8 – referendum o hazardu, Praha 10 – referendum o radnici, na workshop přijeli nasbírat zkušenosti a poradit se i zástupci chystaných referend v Jihlavě a Starém Plzenci.

 

„Víte, kolik ze 47 referend roku 2014 se konalo na Praze 10?“

Překážky, které potkávaly organizátory referenda proti předražené stavbě nové radnice, vysvětlila Renata Chmelová z přípravného výboru referenda na Praze 10.  Správná odpověď je totiž 3, vyhlášením tří referend za sebou s mnoha otázkami na různá témata bylo jedním z kroků zastupitelstva jak zkomplikovat občanům přípravu referenda na klíčové téma budovy nové radnice. Účastníkům workshopu předala také bohaté zkušenosti se sběrem podpisů na podporu návrhu na konání referenda. Desátá městská část je počtem obyvatel jednou z největších obcí v ČR s více jak 80 tisíci voliči a tak pro oslovení dostatečného počtu obyvatel pořadatelé referenda spolupracovali s mnoha místními občanskými spolky a iniciativami, sbírali podpisy na ulicích, ale s pomocí crowdfundingové kampaně vydali i vlastní noviny.

 

Slide_1200x600

Rok místních referend | zdroj: TI

„Neměli jsme koblihu, růže, měli jsme jen leták…“

Dostatečně dopředu začali sbírat podpisy organizátoři referenda o hazardu na Praze 8 a svůj návrh představili na zastupitelstvu tři měsíce před komunálními volbami, v jejichž termínu chtěli referendum uspořádat. Hana Matoušová z přípravného výboru popsala pozitivní reakce občanů na tuto inciativu v městské části, která je, co se týče počtu automatů, jednou z rekordních. I zde ale vypsala v reakci na iniciativu občanů „své“ referendum sama radnice, ne však v termínu voleb, kdy je pravděpodobná dostatečná účast občanů. I když se podařilo vyhlásit i původní referendum dle návrhu občanů na termín voleb, vysvětlování situace kolem dvou rozdílných referend v horké fázi volební kampaně, kdy stánek s referendem mizel mezi záplavou předvolebních plakátů, stánků a dárků, bylo v podstatě nemožné. Jako úspěch ale organizátoři vidí to, že se téma hazardu i přes dvě neplatná referenda stalo tématem voleb a strany i kandidáti se mu museli věnovat.

 

„Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu nás podpořilo a bylo klíčové pro všechna další referenda.“

Na Praze 7 se konala referenda jak o budově nové radnice, tak o hazardu a zkušenost s přípravou obou představil František Vosecký. Stejně jako v předchozích případech bylo referendum reakcí na rezistentní přístup radnice vůči všem podnětům na tato témata. V přípravném výboru se spojili lokální aktivní občané, sdružení i malé politické strany a tak sběr podpisů proběhl úspěšně i přes zarážející postup radnice. Ta pokutovala občany, kteří se neúmyslně podepsali dvakrát, mnoho podpisů vyškrtávala ze sporných důvodů a navržené otázky odmítla na základě jejich údajné nejednoznačnosti. Nejen pro referendum na Praze 7 tak bylo klíčové rozhodnutí NSS, který mimo jiné uvedl, že jednoznačnost otázek je potřeba nahlížet nikoli „okem právnickým“, ale pohledem hlasujícího občana a referendum na Praze 7 vyhlásil sám. Na tento rozsudek (č.j. Ars 2/2012 – 43) upozornil i právník TI Petr Leyer a doporučil ho pořadatelům budoucích referend jako zásadní podklad k argumentaci v případě neshod nad návrhem referenda z řad občanů.

 

Jak donutit zastupitelstvo, aby konalo?

V následné dlouhé diskusi pak vyvstaly další zkušenosti bývalých pořadatelů a časté problémové situace. Mezi nimi například příliš komplikovaná možnost zapojení cizinců z EU do referenda, složitý princip konání referenda na návrh přípravného výboru (občanů), který je nutné občanům při sběru podpisů dlouze vysvětlovat, nedostatek prostředků na informační kampaň o referendu a nedostatečně vymezené povinnosti radnice o konání referenda informovat. Samostatným tématem je pak řešení situace po platném a závazném referendu v případě, že radnice nekoná, jak bylo rozhodnuto nebo koná v rozporu s rozhodnutím občanů. Na všechny otázky odpovídali právníci TI a zkušenosti přidávali i pořadatelé uplynulých referend.

  • Tyto zkušenosti a rady však nebyly k dispozici pouze účastníkům pražského workshopu, setkat se s organizátory referend a dozvědět se více můžete na jednom z dalších workshopů 9. 11. v Pardubicích a 23. 11. v Ostravě.
  • Pokud referendum plánujete nebo víte o jeho přípravě, může vám pomoci facebooková platforma Pořádáme místní referendum, ve které jsou zkušení organizátoři připravení poradit a zodpovědět otázky.
  • Nejdůležitější kroky a rady k překonání možných překážek při pořádání referenda naleznete v připravované publikaci TI Kuchařka místního referenda – sledujte web projektu.
  • A v neposlední řadě na webu TI zveřejníme komplexní analýzu veškerých místních referend z roku 2014 – sledujte aktuality TI.

 

Uplynulá referenda:

Praha 7: Referendum o zákazu heren v Praze 7Referendum Praha 7

Praha 8: 8 bez hazardu

Praha 10: STOP miliardové radnici na Praze 10

 

Budoucí referenda v roce 2016:

Jihlava: První referendum v Jihlavě

Starý Plzenec: Podporuji Referendum ve Starém Plzenci

 

Logo link Obchod s bídou
Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů.

Překážky, které potkávaly organizátory referenda proti předražené stavbě nové radnice, vysvětlila Renata Chmelová z přípravného výboru referenda na Praze 10.

Související projekty

Rok místních referend

Prostřednictvím projektu ROK MÍSTNÍCH REFEREND chce TI předat široké veřejnosti soubor praktických znalostí a dovedností spojených s pořádáním místních referend. Zároveň chce občany seznámit s potencionálními riziky a překážkami, které mohou pořádání referend provázet. …

Vice o projektu

Související novinky