Zrušení ÚPDI ve zrychleném jednání Sněmovnou neprošlo. Stále hrozí ztráta nezávislé kontroly miliardových transakcí v dopravě

Vydáno 05. 09. 2023

Poslanecká sněmovna projednala v úterý 29. srpna návrh zákona, kterým by se měl zrušit Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI). Návrh předložil ministr dopravy a zároveň poslanec Martin Kupka (ODS) spolu s dalšími čtyřmi poslanci z řad pětikoalice. Požadovali, aby byl návrh projednán ve zrychleném režimu v jediném čtení.

Martin Kupka (ODS), ministr dopravy| zdroj: ODS

V Transparency International ČR (TI) toto nepromyšlené zrušení důležitého dohledového úřadu vnímáme jako ohrožení kontroly nad dopravci, a proto jsme na předkladatele návrhu i další klíčové poslance minulý týden ve spolupráci s další protikorupční organizací Oživení apelovali, aby okamžité projednání v jediném čtení nepřipustili.

Politici jsou schopní bojovat o existenci každého ze stovek stavebních úřadů a jako protikorupční organizace vidíme, kde se ve veřejné sféře prošustrují desítky milionů či dokonce miliardy. Vláda se ale jako první rozhodla rušit funkční dohledový úřad, aby ušetřila šest tabulkových míst a pár milionů korun ročně,“ komentuje Jan Dupák, vedoucí právník TI.

Nakonec projednání zablokovaly opoziční poslanecké kluby hnutí ANO a SPD. Návrh tak bude projednáván ve standardních třech čteních.

Zrušení dohledu nad miliardovými transakcemi

ÚPDI je samostatným nezávislým úřadem, který dohlíží na férový přístup a užívání železniční a letecké infrastruktury. Úřad je to malý, disponuje 23 zaměstnanci a ročním rozpočet 23 milionů korun. Jeho úkolem vyplývajícím mimo jiné z evropské legislativy je dohlížet na strategické miliardové transakce dopravců.

ÚPDI totiž třeba na železnicích a nádražích dohlíží na to, aby měli dopravci férové podmínky pro vzájemnou konkurenci. Fakticky to v ČR znamená chránit menší dopravce proti hegemonu – Českým drahám. A pokud politická odpovědnost za kondici a kvalitu služeb Českých drah padá na bedra ministra dopravy, může být v jeho zájmu podpora státního dopravce všemi prostředky. Proto překotný záměr rušit fungující úřad vzbuzuje obzvlášť velké pochybnosti,” upozorňuje Marek Zelenka, právník Oživení.

Přestože nebyla zpochybňována kvalita práce tohoto úřadu, navrhl ministr Kupka za podivných okolností, které popsal online zpravodajský server Seznam Zprávy, zrušení ÚPDI a přesun jeho agendy pod Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). V podstatě jediným argumentem je úspora ve státním rozpočtu v řádu několika milionů korun ročně.

„Rušení jednoho malého úřadu vládní politiky nadchlo jako okázalá ukázka hledání úspor ve fungování státu. ÚPDI přitom vykonával, na rozdíl od některých jiných úřadů, svou úlohu správně. Přesunem agendy na ÚOHS za současného nastavení tohoto úřadu akorát přináší obavy ze zhoršení kvality dohledu v oblasti férové soutěže mezi dopravci,“ doplňuje Jan Dupák.

Další hlasování o budoucnosti ÚPDI budeme v  TI ve spolupráci s Oživení nadále aktivně sledovat. Stenozáznam ze zmíněného jednání Sněmovny pak najdete v tomto odkaze.


Sledovat novinky

Přihlásit se k odběru všeobecného newsletteru

Podpořte nás

Bojujte s námi proti korupci

PODPOŘTE NÁS

Bojujte proti korupci s námi.