Zeman má nejméně transparentní kampaň ze všech. Ani není jasné, kdo ji platí, říká šéf Transparency International

Publikováno: 9. ledna 2018

Za čtyři dny budou Češi volit svého prezidenta. V kampani, která právě vrcholí, se podle odhadů české pobočky Transparency International protočilo minimálně 150 milionů. O transparentních kampaních se ale rozhodně mluvit nedá.

David Ondráčka, ředitel české národní pobočky TI a člen Mezinárodní správní rady TI | zdroj: TI

„Byli i kandidáti, kteří nezveřejňovali nic a na komunikaci s veřejností úplně kašlali,” říká David Ondráčka, ředitel české pobočky. Z hodnocení Transparency International vyšel nejhůř současný prezident Miloš Zeman.

„Ten transparentnost ani nepředstíral. Hrál na to, že kampaň nedělá. Samozřejmě, že ji dělá,” říká Ondráčka s tím, že spolky, které pro prezidenta kampaň připravují, nezveřejňují nic, a není tak vůbec jasné, kdo mu náklady platí.

„Příliš velkou otevřenost jsme neviděli ani u Mirka Topolánka. Viděli jsme tam celou řadu firemních dárků z velkého byznysu,” dodává Ondráčka.

Česká pobočka Transparency detailně prostudovala transparentní účty všech prezidentských kandidátů. Ověřila jednotlivé informace, zjišťovala, kdo jsou významní sponzoři a jaké mají zájmy. Nejlépe z tohoto hodnocení vyšel Michal Horáček.

Za porušení „pravidel” sice jednotlivým kandidátům hrozí sankce, ale až devadesát dní po volbách. Současné kampaně  navíc ukázaly i další mezery v systému – třeba tu, že stále mohou přicházet dary z ciziny.

Celý rozhovor s Davidem Ondráčkou si můžete pustit na zpravodajském webu Seznam Zprávy.

Zdroj: Seznam Zprávy

Miloš Zeman transparentnost ani nepředstíral. Hrál na to, že kampaň nedělá. Samozřejmě, že ji dělá.