Výsledky monitoringu financování komunálních volebních kampaní

Publikováno: 24. září 2014

Financování volební kampaně ve velkých městech trpí řadou nedostatků, nejasností kolem příjmů i výdajů a amatérismu. Náklady kampaně se navíc zdají výrazně vyšší, než strany reálně vykazují.

Pro voliče jsou informace o financování komunální volební kampaně zjistitelné jen velmi obtížně a většina stran neposkytuje tyto informace přehledně a úplně. Transparency International proto sestavila přehled transparentnosti financování volebních kampaní politických stran či volebních seskupení v každém z osmi největších měst, známky za transparentnost jsou k dispozici na www.transparentnivolby.cz. Monitoring financování volebních kampaní se zaměřuje také na sledování volebních nekalostí a podvodů. Během volebního víkendu bude TI společně se sdružením Naši politici, Oživení a NFPK monitorovat volební podvody a kupování hlasů ve vybraných místech.

Monitoring podzimních voleb 2014 je již čtvrtou akcí TI svého druhu za poslední tři roky. Cílem je ještě před volbami poskytnout voličům informaci o financování volebních kampaní jednotlivých stran a hnutí, aby ji mohli vzít v úvahu ve volbách. TI vychází z veřejně dostupných zdrojů doplněných o informace od jednotlivých stran a kandidátů. Detailní hodnocení politických stran či volebních uskupení kandidujících na radnice 8 českých měst najdete na www.transparentnivolby.cz. Každá strana ve svých městech dostala známku transparentnosti jako ve škole; 1=výborně, 5=nedostatečně.

„Chceme celkově zvýšit standard informovanosti, aby strany zveřejňovaly své sponzory i náklady volební kampaně jako naprosto přirozený krok. Naopak, kdo to nedělá, ten budí podezření“, konstatuje David Ondráčka, TI. Proto chceme pochválit strany, které dostaly výborné hodnocení – např. Trojkoalice v Praze, brněnští Zelení, koalice Žít Brno a Piráti, Občané pro Olomouc nebo TOP09 v Olomouci a Ústí nad Labem.

Před volbami velké strany slibovaly méně billboardů a kontaktní kampaň. Náklady kampaně se však zdají výrazně vyšší, než strany skutečně vykazují. Odborníci odhadují, že marketingové náklady mohou být vyšší než v loňských parlamentních volbách. Na nečitelnost mediálních nákladů a nechuť stran sdělovat, kdo ji pro ně zajišťuje, reaguje Mapa volebních kampaní. Pomocí mobilní a webové aplikace ZmapujTo, lze jedním kliknutím vyfotit billboard nebo plakát a umístit ho do Mapy volebních kampaní. „Cílem je vyslat politikům signál, že občané sledují, kolik peněz na předvolební reklamu utratí a odkud na to vezmou peníze“, vysvětluje David Ondráčka, ředitel TI.

Monitoring financování komunální kampaně ukázal na značně neuspokojivý stav financování tohoto druhu voleb. „Centrály stran příliš neví, co se jim děje v regionech a z čeho místní buňky vlastně financují svou kampaň. Často jsme se v odpovědích dověděli, že centrála na kampaň nijak finančně nepřispívá a místní organizace si zabezpečují financování těchto kampaní samy, ale jak? Financování stran na nejnižší úrovni je tak zahaleno hustou mlhou a je otázkou, do jaké míry centrála je schopna kontrolovat finance svých místních organizací“, dodává Petr Vymětal z VŠE, spolupracovník TI.

Součástí monitoringu financování voleb je nově nahlašování volebních podvodů a nekalostí. Během měsíce poslali občané přes web téměř třicet upozornění, které nyní řeší Právní poradna Transparency International. Mezi nimi např.:

  • kde je hranice volební korupce a nakupování hlasů (koblihy, guláš, slosovatelné předvolební loterie o věcné dárky);
  • zda lze zakázat jednostrannou volební agitaci (a mnohdy manipulaci) v domovech důchodců či nemocnicích;
  • do jaké míry jsou zneužívána radniční periodika pro volební agitaci vládnoucí politické strany;
  • předvolební kampaně některých starostů jsou hrazeny z veřejných prostředků;
  • dochází k nezákonnému neposkytnutí veřejného prostoru pro propagaci a představení volebních subjektů jiným než vládnoucím stranám;
  • seriózní upozornění na chystané kupčení s volebními hlasy v některých městech.

Níže příklad hodnocení transparentnosti financování komunálních volebních kampaní stran, které kandidují v Olomouci. Další města i s infografikou jsou ke stažení na webu www.transparentnivolby.cz

Partnerem projektu Transparentní volby je Fond Otakara Motejla. „Zjištění projektu dokazují, jak moc Česku chybí zákon, který by financování politických stran a kampaní přísněji monitoroval a reguloval. Dokud ho stát neschválí, je na nás občanech a nevládních organizacích, abychom transparentnost předvolebního klání pečlivě sledovali,“ říká Jiří Knitl, manažer Fondu Otakara Motejla, který projekt Transparentní volby podpořil.  Velký díl práce na něm odvádějí také studenti Fakulty mezinárodních vztahů VŠE v Praze. Aplikaci ZmapujTo zdarma poskytl Enviweb.

Příští týden zveřejní TI hodnocení průhlednosti financování kampaní kandidátů do Senátu.

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů.

www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz.

Logo link Obchod s bídou

Partnerem projektu je Fond Otakara Motejla

 fond_om

Související projekty

Peníze v politice

Tímto projektem chceme přispět k vyšší míře otevřenosti u všech politických kampaní v České republice a současně chceme na praktických příkladech ukázat mimořádné nedostatky pravidel pro financování stran a kampaní, a ty pak využít v …

Vice o projektu

Obchod s bídou

Nakupování hlasů voličů a účelová změna trvalého pobytu se staly již v roce 2010 fenoménem, který v mnoha místech ovlivnil výsledky komunálních voleb. Přestože soudy v mnoha případech přikázaly volby opakovat a došlo k novelizaci …

Vice o projektu