Teflonový Babiš. Rozhovor Davida Ondráčky pro Seznam Zprávy

Publikováno: 22. dubna 2017

O Andreji Babišovi, nabídce povolební spolupráce, prvotních dojmech i současných pochybnostech o jeho obchodech. O tom všem hovořil minulý týden ředitel Transparency International ČR Davida Ondráčka v rozhovoru s Jiřím Kubíkem pro Seznam Zprávy. Proč označil šéfa ANO za „teflonového“?

david_seznam

David Ondráčka v rozhovoru pro Seznam Zprávy | zdroj: Seznam Zprávy

V úvodu rozhovoru pokládá redaktor Jiří Kubík otázku, co je důvodem stále četnějších Babišových útoků na novináře, kteří se zajímají o obchodní činnosti Agrofertu i jeho samotného.

Andrej Babiš o tom evidentně nechce mluvit, on má jasnou politickou agendu, chce vyhrát volby a tohle ho od toho odvádí. Vzal si strategii, že bude všechny ostatní označovat za část zkorumpované kampaně, která se ho snaží odvést od volebního úspěchu,“ odpovídá ředitel TI.

Spolupráce s Babišem?

Kubík se dále v rozhovoru zaměřil i na vztah Davida Ondráčky a Andreje Babiše, zejména na nabídku ministerského křesla, kterou Ondráčka dostal od šéfa hnutí ANO po volbách v roce 2013. Z této situace si ostatně již dříve někteří politici a novináři dovozovali nadstandardní vztahy s Babišem. Ondráčka v rozhovoru vysvětluje krátkou dvoutýdenní anabázi kolem postu ministra vnitra, na jejímž konci se rozhodl zůstat nadále v čele naší organizace.

Nicméně rozumím tomu, že z dnešního pohledu ta nabídka byla hraniční,“ dodává Ondráčka s tím, že tento fakt nic nezměnil na náplni práce jeho ani Transparency International.

Jak dále redaktor Kubík připomíná, sám Babiš ve vztahu k Ondráčkovi obrátil poté, kdy se vyjadřoval ke kauze Čapí hnízdo jako o možném dotačním podvodu.

Jsem přesvědčen o tom, že to všechny znaky dotačního podvodu naplňuje. Samozřejmě není možné říci takový autoritativní výrok bez veškerých důkazu, vyšetřování probíhá na úrovni české i evropské u OLAFu a patrně se v nejbližší době dozvíme výsledky toho vyšetřování. Že se Andreji Babišovi nelíbí, že se tomu věnujeme, není můj problém,“ odpovídá šéf protikorupční organizace.

„Teflonovost“ a její úspěchy

Nic ale není černobílé a podle slov Davida Ondráčky je nutné přiznat fakt, že Babišovi se v některých případech podařilo přilákat do politiky některé kvalitní a schopné osobnosti díky otevřenosti a ochotě hledat lidi zvenčí, čehož se jiné politické strany zdráhají. Obecně lze říci a částečně tak dát šéfovi ANO zapravdu, že jeho hnutí úspěšně těží z nedůvěry v politiku, na které se podepsaly zavedené politické strany.

Tím ale pozitiva Babišovy strategie v zásadě končí. Propracovaný marketing ministra financí vytváří podle ředitele TI bohužel jakýsi „teflonový povrch“, po kterém všechny kauzy stékají, ministr na ně neodpovídá anebo jen reaguje nařčeními o účelových protikampaních. I tento zdánlivě úspěšný postup se ale podle Ondráčky již v minulosti jiným politikům nakonec vymstil.

Celý rozhovor můžete zhlédnout online na webu Seznam Zprávy.

„Ty obchody Agrofertu působí velmi účelově a velmi sofistikovaně. V kontextu dnešní pozice Andreje Babiše, který tvrdí, že chce zlepšovat výběr daní a honí každého potencionálního daňového delikventa, to působí farizejsky,“ říká v rozhovoru ředitel Transparency International David Ondráčka.