Reportéři ČT: Firma Zemanova poradce Nejedlého se účastnila podezřelých obchodů s reklamou

Publikováno: 15. února 2017

Policie rozplétá rozsáhlou kauzu nákupů a prodeje předražené reklamy, při níž mělo docházet k daňovým únikům. V podezření jsou manažeři významných firem, bývalý ministr Fischerovy úřednické vlády Rostislav Vondruška i současný poradce prezidenta Martin Nejedlý. Případem se zabýval Dalibor Bártek z Reportérů ČT.

ondracka-reporteri-nejedly

David Ondráčka v pořadu Reportéři ČT | zdroj: ceskatelevize.cz

Už před rokem a půl informovali Reportéři ČT o kauze ostravského podnikatele Martina Dědice. Ten byl obžalován, že v letech 2008 až 2013 ovlivnil městské zakázky, za což od vítězných firem inkasoval na úplatcích přes 30 milionů korun, které si nechal poslat na účet své firmy Business Advisor.

Tam však peníze nezůstaly. K jejich legalizaci měla posloužit společnost PROPAG-STORM, u níž měl Martin Dědic nakoupit podle policie záměrně předraženou reklamu za celkem 47 milionů korun. Lenka Oborná, která byla jediným členem představenstva firmy PROPAG-STORM, navíc přiznala, že Dědicovi osobně předávala hotovost z nakoupené reklamy zpět, a to minimálně dvakrát. „Pamatuji si, že na jedné obálce byla částka, tuším, 840 tisíc,“ sdělila.

Firma PROPAG-STORM vznikla na konci roku 2007 a už následující rok vykázala příjmy přes 450 milionů korun. Celkem v období mezi roky 2008 a 2013 nateklo na účty agentury přes 1 miliardu a 700 milionů korun. Pro srovnání, česká pobočka gigantické reklamní společnosti MARK/BBDO ve stejném období utržila o zhruba 600 milionů korun méně.

Princip obchodů spočíval v umělém navyšování hodnoty reklamních práv během jejich přeprodejů mezi několika firmami. Cena reklamních poutačů, nástřiků a polepů na stadionech, potisků na dresech hráčů a rozhodčích mnohdy až dvacetinásobně narostla. Firmy si předražené náklady na reklamu odečítaly z daní, a stát tak ročně mohl přijít až o stamiliony korun.

„Pokud by někdo vyhazoval devítinásobek za fiktivní plnění, tak je ekonomický analfabet a neměl by být ekonomickým poradcem nikoho, natož prezidenta republiky,“ komentuje v reportáži podnikání Nejedlého David Ondráčka. „Firmy kupují desetkrát předraženou reklamu a nechají si přes bílé koníky 80 % vracet v igelitkách. Páchají daňové delikty, ale i vytváří černé fondy par excellence na další korupci,“ dodává ředitel TI.

Zdroj: Česká televize

Transparency a sport

TI nesleduje pouze napojení Martina Nejedlého na reklamní agentury, které v kauze figurují. Kromě poradce prezidenta je pro nás u tohoto případu významná i role dalších aktérů, kteří jsou bývalí sportovci či sportovní funkcionáři. Proto se reklamní zakázky zmíněných společností týkají především sportovních akcí. Budeme tuto kauzu sledovat pečlivě, protože korupce ve sportu je pro nás jedním ze stěžejních témat.

Transparency International se oblasti sportu a jeho financování věnuje dlouhodobě mezinárodně i v České republice. Navázali jsme odbornou spolupráci s Českou unií sportu, Českým olympijským výborem, Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a dalšími zainteresovanými subjekty.

Již druhým rokem provozujeme Etickou linku v hokeji ve spolupráci s Českým svazem ledního hokeje (ČSLH) a občanskou iniciativou Loveckorupcniku.cz. Podíleli jsme se i na spuštění certifikace hráčských agentů ČSLH.

Firmy kupují desetkrát předraženou reklamu a nechají si přes bílé koníky 80 % vracet v igelitkách. Páchají daňové delikty, ale i vytváří černé fondy par excellence na další korupci,