Norková kauza ministra financí a švýcarský protiútok, TI zná pozadí

Publikováno: 1. dubna 2017

V médiích proběhla nedávno zpráva, že se hnutí ANO a sám Andrej Babiš hlásí k ochraně zvířat a zákazu chovu kožešinových zvířat. Problém ovšem nastal ve chvíli, kdy se ukázalo, že Andrej Babiš o čtrnáct dní dříve koupil své partnerce Monice norkový kožich za milión korun. TI odhalila pozadí tohoto mediálního přešlapu a ví, kdo nastražil tuto důmyslnou past a jak na to reaguje hnutí ANO.

PB - foto

Fotografie: Švýcarský tunel Agrofertu | zdroj: vlastní archiv TI

Andrej Babiš opravdu koupil Monice Babišové norkových kožich za milion korun. To byl jeho vlastní nápad. Co se dělo potom, už je pouze hra PR agentur.

Agentura Bison & Rose úzce spolupracující s ČSSD obsadila pod nálepkou ochránců zvířat plakátovací plochy před Ministerstvem financí. Výzva na plakátech zněla jasně, pouze Andrej Babiš může pomoci zastavit brutální kožešinový byznys. Bylo pak jen otázkou času, kdy se buď sám Andrej Babiš, nebo jeho PR guru Marek Prchal chytí na lákavou vějičku. Pod vidinou získání další voličské skupiny a s heslem „slibem nezarmoutíš“ se pustili do tématu ochrany zvířat.

Nebylo pak těžké pro odpůrce Andreje Babiše vytáhnout trumf v podobě kožichu Moniky Babišové, zvlášť když se s ním tak mocně chlubila světu. Reagoval tradiční kritik hnutí ANO i konkurenční ČSSD.

Protireakce hnutí ANO na sebe nenechala dlouho čekat. Jelikož je Marek Prchal spíše příznivcem online médií, zahájil masivní twitterovou kampaň. Analytici TI zjistili, že Prchal využil peníze z tajného švýcarského fondu Agrofertu (Andrej Babiš začal své podnikání právě ve švýcarské Bellinzoně) a investoval nemalou částku do zhrzené političky ČSSD Aleny Borůvkové, která se nevybíravým způsobem začala opírat právě do ministra zahraničních věcí Lubomíra Zaorálka.

O čem svědčí tato kauza? O několika fenoménech. ANO je ideově ještě vyprázdněnější, než všichni čekali, a neudrží konzistentní myšlenku ani dva týdny, a s ČSSD v pozadí manipuluje nejen její vlastní PR agentura, ale i PR agentura hnutí ANO.

Mrazivý apríl. A nebo ne?

 

TRANSPARENCY INTERNATIONAL

Jsme součástí největší mezinárodní nevládní organizace zaměřené na problematiku korupce. Mapujeme stav korupce v České republice a aktivně přispíváme k jejímu omezování. Zapojujeme občanskou společnost, soukromou sféru i státní sektor. Těžíme z naší dlouholeté nadnárodní praxe a know-how v nastavování protikorupčních programů a strategií. Prostřednictvím projektů aktivně přispíváme k iniciování systémových změn.

Pro veřejnost provozujeme bezplatnou právní poradnu, na kterou se obracejí ročně stovky klientů z celé republiky. Naše investigativa dává korupční případy do pohybu. Rozběhli jsme např. kauzy v Lesích ČR a také v Dopravním podniku hlavního města Prahy. Rozkrýváme pavučiny politiků a podnikatelů zneužívajících EU fondy kolem ROP Severozápad. Věnujeme se mimo jiné společnostem, které prostřednictvím offshore destinací vyvádějí daně z České republiky.

Naši činnost můžete podpořit skrze darovací bránu TI.

Výzva na plakátech zněla jasně, pouze Andrej Babiš může pomoci zastavit brutální kožešinový byznys.