Komunikace mezi veřejnou a privátní sférou je nevyhnutelná, shoda na pravidlech její regulace však dosud není

Vydáno 24. 02. 2015

Diskuse se však vede, jak dokázal i Kulatý stůl: Komunikace mezi veřejnou a privátní sférou, který se konal 19. února 2015 v Poslanecké sněmovně. Akci organizovala Tate International, s.r.o. a Academy center, o.p.s. ve spolupráci s Transparency International – Česká republika.

Plachticka_20150219_002

Kulatý stůl na téma: „Komunikace mezi veřejnou a privátní sférou“ | zdroj: TI

Prvním tématem byla otázka, zda je tato komunikace nezbytná a jaká představuje rizika. Zástupci veřejného sektoru (MMR, MV, MF, MPSV) i reprezentanti byznysu (Svaz průmyslu a dopravy, Czech Top 100,  Hospodářská komora, Asociace malých a středních podniků) se shodli, že tato komunikace je naprosto klíčová a oba sektory se navzájem potřebují.

Veřejná sféra musí spolupracovat a přijímat informace od podnikatelského prostředí, a to zejména při tvorbě legislativy a strategií. Navíc existují oblasti kde je soukromý sektor v mnohém napřed – příklad od zástupce NBÚ směřoval například ke kybernetické bezpečnosti a technologiím. Na druhé straně i pro firmy je tato komunikace potřebná, což se projevuje v činnosti střechových organizací v rámci legislativního procesu (konzultace, připomínkování nové legislativy a lobbing za zájmy členů).

Druhé téma,  potřeba pravidel pro tuto komunikaci, vyvolalo výrazně větší polemiku. Mnozí vystupující varovali před přílišnou regulací a přehršlí pravidel  a hájili potřebu ničím neregulovaného kontaktu mezi veřejnou správou a podnikatelským prostředím. Z tohoto pohledu správnost a legitimitu konkrétního chování zajistí morálka, slušnost a takříkajíc dobré vychování.

Transparency International nijak nesnižuje důraz na výchovu a vzdělávání, ostatně sama mnoho vzdělávacích aktivit pořádá, nicméně s absencí pravidel pro komunikaci a styk veřejné a soukromé sféry nemůže souhlasit. V situaci kritické nedůvěry společnosti v politiku a veřejnou sféru je třeba pravidla rozumně nastavit a dodržovat a tím se důvěru snažit znovu získat, jak ve svém příspěvku zdůraznil Radim Bureš, programový ředitel TI. O tom, že se s pravidly do budoucna počítá a jaká konkrétně jsou v současnosti připravována v souvislosti s implementací služebního zákona hovořil i Josef Postránecký, náměstek MV pro státní službu – konkrétně zmínil například přípravu nových etických kodexů pro úředníky.

Program a seznam všech účastníků diskuse naleznete zde.


Štítky: lobbing

Sledovat novinky

Přihlásit se k odběru všeobecného newsletteru

Podpořte nás

Bojujte s námi proti korupci

PODPOŘTE NÁS

Bojujte proti korupci s námi.