Blog Davida Ondráčky: „Kdo zařizuje taková ta fajn setkání s voliči a za kolik?“

Publikováno: 11. srpna 2016

Do volebního boje v krajských volbách jde 270 stran a hnutí, do senátních voleb 233 kandidátů. Řada zkušených, mnoho nezkušených nováčků i pár neodhadnutelných dobrodruhů. Kampaň nabírá na síle, přibývá nervozity a útoků a vytahuje se řada pochybení krajských politiků a jejich vyzyvatelů. Kraje jsou v našem systému dotační a tím vlivová eldoráda, a proto je o ně takový boj. Můžeme si u těchto voleb dovolit naivitu, ignoranci a neinformovanost?

David Ondráčka, ředitel TI

Twitter účet: @David_Ondracka | zdroj: TI

Kauza Mrencové a jejích placených styků s politiky ČSSD, KSČM a dalšími velmi úspěšně testuje dno české politiky: Je možné podlézt i laťku volně položenou na zemi? Mlžení hejtmana Haška tomu dodává vrcholnou komickou tečku, termín haškovat se právem vžívá do českého jazyka. Vyplouvají na povrch informace o otevřeném účtu ANO, kam přijímají finanční dary v hotovosti nebo od anonymních dárců. Kandidát na senátora Menšík (ANO) vkládá na tento účet 250 tisíc se slovy: „Tyhle peníze jsem měl k dispozici doma, tak jsem je tam dal, na účtu jsem je neměl,“ aby bylo jasno. Do voleb se chystají vysoké úřednice státu – Drábová (STAN), Vitásková (Úsvit), Dostálová, Vildumetzová (ANO), Jurošková (ČSSD) a možná i další. Už jejich angažmá v kampani je v příkrém střetu s jejich rolí úředníka, který nemá vyvolávat pochyby o nestrannosti svého rozhodování. Místo hodnocení profesionality teď vyčnívá barva jejich politického dresu.

Základem rozumné úrovně demokracie je alespoň elementární férovost politického provozu a financování volebních kampaní je klíč. Odhaduju, že se v podzimních volbách celkově utratí kolem půl miliardy korun. Opírám se o předchozí zkušenost, o minulé reálné ceny kampaní a zatím velmi dílčí a skoupé informace kandidujících subjektů. Kdo zařizuje „taková ta fajn setkání s voliči“ dnešním zkušeným i nezkušeným kandidátům, kteří do toho obvykle jdou přece s čistými úmysly a pro naše dobro? A za kolik nám budou slibovat z billboardů, že zařídí všechny ty potřebné věci? Odkud peníze potečou, kdo se tím zavazuje, na jaké konkrétní zakázky a dotace to bude mít následně vliv? Budeme se za pár let zase divit nad novým skandálem jejich spin doctors (u nás spíš tet-doktorek)?

Považuji za podstatné financování volebních kampaní monitorovat a vědět mnohem více informací o sponzorech, volebních týmech, nákladech i výdajích stran. V Transparency jsme začali, financování voleb monitorujeme a 21. září zveřejníme naše hodnocení na www.transparentnivolby.cz.

Pomozte nám odkrýt, co z billboardů nepřečtete. Teprve pak budete mít opravdovou možnost volby.

 

Podpis - DO

David Ondráčka, ředitel TI

Kauza Mrencové a jejích placených styků s politiky ČSSD, KSČM a dalšími velmi úspěšně testuje dno české politiky: Je možné podlézt i laťku volně položenou na zemi?