Co se nesmí v kampani do Evropského parlamentu?

Aktualizováno 23. 05. 2019

V rámci monitoringu předvolební kampaně jsme zachytili několik porušení zákona. Tyto potenciální přestupky a trestné činy nemusejí být nutně výrazem snahy švindlovat. Někdy se zdá, že jsou spíše školáckými chybami vyplývajícími z nezájmu o kvalitu kampaně. Jindy tomu tak ale není. Pokud sami zaregistrujete podezřelou kampaň, obraťte se na naši Právní poradnu či na email volby@transparency.cz.

Budova Evropského parlamentu v Bruselu | zdroj: TI

Dovolená za hlas pro kandidáta Vašíčka

Na svém instagramovém profilu kandidát SPD Robert Vašíček píše: „Pošli fotku s lístkem, jak jsi mě kroužkoval, nejlepší fotka vyhraje dovolenou, v případě, že budu zvolen.“ Tato nabídka je v rozporu s § 351 Maření přípravy a průběhu voleb a referenda (trestní zákoník).

Tam totiž čteme: „Kdo jinému nebo pro jiného v souvislosti s výkonem volebního práva nebo hlasovacího práva v referendu poskytne, nabídne nebo slíbí finanční, majetkový nebo jiný obdobný prospěch, aby volil nebo hlasoval v rozporu s nezávislým vyjádřením své vůle, (…) bude potrestán odnětím svobody na šest měsíců až tři léta.“ 

Kandidáta jsme na tento fakt upozornili.

Neznačená kampaň KSČM v pražském metru

Předvolební plakáty KSČM na plochách, jež lemují eskalátory v pražském metru, nenesou informace o zadavateli a zpracovateli. Zatímco o zadavateli v tomto případě pochybnosti panovat asi nemusí, informace o zpracovateli je podstatná. Povinné jsou nicméně obě (Zákon č. 62/2003 Sb. ve zn.p.p. §59 odst. 6).

Facebooky stranám platí třetí osoby

Upozorněme, že následující jev není chybou v aktuální kampani. Jde o zajímavý spekulativní problém naší legislativy:

Facebookové (FB) kampaně, například KSČM a HLAS, dle otevřených nástrojů FB, hradí soukromé agentury, nikoliv samotné strany. U KSČM je to firma ATG Principal GROUP, u HLASu pak První prezidentská s.r.o.

Kampaň zde evidentně neplatí strany, což potvrzují transparentní účty obou subjektů – zachycují platby za PR služby zmíněným firmám. Situace je přehledná.

Z hlediska volebního zákona tedy tyto firmy vedou kampaň. Mají se jejich náklady započítat do limitu stran? Budou jejich náklady vedeny jako nefinanční plnění? Dar? Nebo mají mít statut třetí osoby a tedy registraci u dohledového úřadu (ÚDHPSH)?

V letošní kampani však tyto firmy na FB pravděpodobně neutratí částky, které by kandidujícím subjektům zkomplikovaly dodržení zákonných limitů – bez ohledu na to, jak bude dohledovým úřadem posouzen jejich status v kampani.

Povinnosti kandidujících subjektů stanovuje „Zákon o volbách do Evropského parlamentu“. Pokud máte podezření, že je některý kandidující subjekt neplní, obraťte se na Transparency prostřednictvím našeho online formuláře nebo na email volby@transparency.cz – vaše podněty pečlivě prověříme.

 

Sledovat novinky

Přihlásit se k odběru všeobecného newsletteru

Podpořte nás

Bojujte s námi proti korupci

PODPOŘTE NÁS

Související zprávy

Bojujte proti korupci s námi.