České Lípě hrozí za založení společného dopravního podniku se společností BusLine pokuta, říká Transparency International

Publikováno: 20. listopadu 2017

Podle organizací Transparency International a Oživení hrozí České Lípě dvacetimilionová pokuta. Tu může prý město dostat, pokud založí plánovaný společný podnik s dopravní společností BusLine a přímo mu zadá zakázku na zajištění veřejné dopravy.

Autobus Česká lípa | zdroj: Český rozhlas

Nařízení Evropské unie podle nich sice umožňuje za určitých podmínek zakázky zadávat přímo, město je ale podle obou organizací nemůže splnit. Společný podnik výjimku nenaplňuje z hlediska dodržení minimální majetkové účasti města nebo faktického ovládání nově založené podniku. Město by mělo mít podíl 20 % a BusLine 80 %, při rozhodování ale budou mít obě strany 50procentní poměr hlasů.

Podle hlavního analytika Transparency International Milana Eibla není možné takový podnik považovat za malý či střední a není tedy možné využít uvedenou výjimku z nařízení.

„Vzhledem k tomu, že Bus Line by tohoto podniku vstupoval v osmdesátiprocentní výši, takže by byl majoritním vlastníkem, tak se vlastně Dopravní podnik dostává do skupiny firem pod holdingem BusLine, čímž není možné, aby někdy byl malým nebo středním podnikem,“ vysvětlil Milan Eibl z Transparency International.

Starostka České Lípy Romana Žatecká z ČSSD vyjádření odmítá zjednodušování a vyhrožování vysokými pokutami. Podle ní zmíněné organizace buď nemají dostatek, aby mohly vyvozovat zmíněné závěry, nebo je záměrně zamlčují.

„Každá cesta má svá rizika, to si uvědomujeme, a právě proto přípravy záměru probíhají transparentně, plně v souladu s právními předpisy. Ujišťujeme všechny, že před případným podepsáním smlouvy tzv. přímým zadáním učiníme všechny právními předpisy vyžadované kroky a splníme také všechny jimi vyžadované podmínky. Zároveň necháme veškerou finální dokumentaci posoudit nezávislými právníky,“ uvedla českolipská starostka Romana Žatecká (ČSSD).

Českolipská radnice chce založit vlastní dopravní podnik se společností BusLine, která tam od roku 2008 zajišťuje městskou dopravu. Už za rok smlouva vyprší, a město tak muselo řešit, zda na zakázku vypsat veřejnou soutěž, nebo založit dopravní podnik. Zastupitelé 27. září těsnou většinou dvou hlasů dali přednost společnému podniku, v němž bude mít město podíl 20 procent a BusLine 80 procent. Při rozhodování ale budou mít obě strany rovný 50procentní poměr hlasů. Další možnost – podnik ve stoprocentním vlastnictví města zastupitelé již dříve odmítli kvůli vysokým nákladům.

zdroj: Český rozhlas

 

Podpořeno grantem NFNZNadačního fondu nezávislé žurnalistiky.

„Vzhledem k tomu, že Bus Line by tohoto podniku vstupoval v osmdesátiprocentní výši, takže by byl majoritním vlastníkem, tak se vlastně Dopravní podnik dostává do skupiny firem pod holdingem BusLine, čímž není možné, aby někdy byl malým nebo středním podnikem,“ vysvětlil Milan Eibl z Transparency International.

Související projekty

Dobrá i špatná praxe ve veřejných zakázkách

Tématu se věnujeme dlouhodobě, především formou analýz, legislativních doporučení na zlepšení stávajícího stavu, ale i konkrétních kauz. Tentokrát jsme se rozhodli zaměřit právě na investigativní stránku věci, na konkrétní flagrantní případy dobré praxe i chybně …

Vice o projektu

Související novinky