V transparentnosti kampaně zatím vítězí Fischer a Schwarzenberg
Transparency International a Naši politici zveřejnili pořadí kandidátů na prezidenta podle transparentnosti financování jejich kampaní. Více na www.transparentnivolby.cz.
TI zveřejnila své průběžné hodnocení prezidentských kandidátů podle kritérií dobré praxe a transparentnosti jejich kampaní. TI takto nabízí veřejnosti ucelený soubor relevantních informací o skutečné otevřenosti financování kampaní jednotlivých kandidátů na prezidenta. TI bude v monitoringu pokračovat, aktualizovat hodnocení a sledovat reálné příjmy i výdaje kampaní až do samotných voleb.
V rámci projektu bude TI průběžně zpracovávat odhady skutečných nákladů na pořádání volebních akcí, na inzerci v médiích a na billboardech. „Na webu naleznete také odkazy na životopisy kandidátů a členů jejich týmů, které zpracovali Naši politici“, dodává Jiří Fiala, Naši politici.
Pořadí kandidátů:
Jan Fischer 93 %
Karel Schwarzenberg 83 %
Zuzana Roithová 68 %
Jiří Dienstbier 53 %
Miloš Zeman 52 %
Přemysl Sobotka 49 %
Táňa Fischerová 37 %
Vladimír Dlouhý 34 %
Vladimír Franz 28 %
Jana Bobošíková 21 %
Tomio Okamura 12 %
(podrobně na www.transparentnivolby.cz)
TI hodnotí transparentnost kampaní kandidátů na základě 13 předem stanovených kritérií. Procentuální hodnocení vyjadřuje míru uspokojivého naplnění souboru kritérií, přičemž za zdroj informací slouží webové prezentace kandidátů, jejich oficiální profily na sociálních sítích, relevantní prohlášení v celostátních médiích a odpovědi na písemnou žádost o informace, kterou adresoval tým TI v listopadu každému z 11 kandidátů. TI přihlíží také ke způsobu komunikace jednotlivých kandidátů s veřejností. V další fázi se zaměřujeme na odhady reálných nákladů mediálních i billboardových kampaní.
„Zákonná povinnost zřídit transparentní účet otevírá možnost monitorovat náklady volební kampaně jednotlivých kandidátů. Účty sice nemohou poskytnout kompletní obrázek a odpověď na otázku financování kampaně, ale je to minimálně dobrý začátek, jak donutit politiky skládat účty voličům a široké veřejnosti. Jde o standardní požadavek, který je běžně rozšířený v zemích, kde je demokracie a transparentnost procesů představuje skutečnou hodnotu, do které je nutné investovat“, komentuje Petr Vymětal, z katedry politologie FMV VŠE v Praze a člen Správní rady TI.
„Veřejnost má právo vědět, co se děje za marketingovými kulisami a jestli kandidáti skutečně odkývají karty, své sponzory i výdaje kampaní. Klíčová politická událost zimní sezóny musí proběhnout pod detailní veřejnou kontrolou, aby prezident nemohl být zpochybňován”, uvedl David Ondráčka, ředitel organizace.
TI chce tímto projektem přispět k nastavení vyšší laťky otevřenosti nejen prezidentských, ale všech dalších politických kampaní. Zároveň se snaží na praktických příkladech poukázat na nedostatky pravidel pro financování stran a kampaní a pomoci je nastavit účinněji.
TI realizuje projekt společně s občanským sdružením Naši politici. Velký díl práce na něm odvádí také studenti Fakulty mezinárodních vztahů VŠE Praha.
Přihlásit se k odběru všeobecného newsletteru