Na semináři Transparency padaly návrhy, jak transparentněji financovat politické strany a kontrolovat výdaje politických kampaní
Transparency International dnes se Sociologickým ústavem AV ČR a dalšími partnery v Praze uspořádala mezinárodní seminář „Zvýšení transparentnosti financování politických stran“.
Jeho hlavním cílem bylo nalézt konsensus ohledně legislativních změn k vyšší transparentnosti financování politických stran a volebních kampaní a efektivního dohledu a veřejné kontroly. O zkušenostech a legislativě svých zemí v této oblasti hovořili na semináři zástupci Velké Británie, USA či Lotyšska, jejichž modely jsou inspirací pro českou situaci. Postoje českých politických stran představili například Jiří Pospíšil z ODS, Jeroným Tejc z ČSSD, Jan Farský z TOP 09 nebo Karolína Peake z Věcí veřejných. Odborníci z ministerstev, politických stran, nevládních organizací či akademické sféry pak navrhovali konkrétní řešení pro Českou republiku.
„Zvýšení transparentnosti financování politických stran a volebních kampaní patří mezi klíčové úkoly protikorupční strategie, volají po něm nevládní organizace i mezinárodní instituce, jako Rada Evropy (skupina států GRECO),“ komentoval aktuálnost semináře Radim Bureš z pořádající Transparency International.
Seminář zahájila britská velvyslankyně Sian MacLeod. „Jako občanka, volička a plátkyně daní vím, že otázka financování politických stran je klíčová pro důvěru veřejnosti v to, že představitelé země jednají v nejlepším zájmu občanů,“ uvedla velvyslankyně. Seminář se uskutečnil díky finanční podpoře velvyslanectví Velké Británie, USA, Lotyšska, Kanady a Nizozemí a Programu bezpečnostního výzkumu České republiky.
Mezi hlavními diskutovanými tématy semináře byla otázka transparentních volebních účtů, obsah a dostupnost výročních finančních zpráv, potřebnost zavedení limitů na dary právnických i fyzických osob a na volební výdaje a veřejná dostupnost těchto informací. Dále se diskutovalo případné zřízení úřadu, který by měl na financování politických stran dohlížet a otázka jeho pravomocí, nezávislosti a efektivnosti. Na semináři se diskutovala možnost omezení „černé“ kampaně, označování billboardů a dalších reklamních nosičů během kampaní, zveřejňování smluv se zadavateli reklamy nebo omezení možností stran si půjčovat peníze a zadlužovat se. TIC bude aktivně pracovat na vytvoření konsensu nad novými pravidly pro financování stran.
Tisková zpráva ke stažení zde.
Kontakt pro média:
PhDr. Radim Bureš (TIC)
mobil 733 666 008, e-mail: bures@transparency.cz
Program semináře ke stažení
Podívejte se na FOTOGRAFIE ze semináře.
Přihlásit se k odběru všeobecného newsletteru