Menší uskupení a nezávislí financují senátní kampaně transparentněji

Publikováno: 1. října 2014

Většina kandidátů do Senátu by ve škole obdržela dvojky a trojky.

Z výsledků monitoringu financování volebních kampaní do Senátu  vyniká, že kandidáti za menší strany a nezávislí komunikují o financování kampaní otevřeněji. Ze zavedených politických stran si dobře vedou kandidáti SZ, TOP 09 a ČSSD. Pozitivní je, že téměř všechny centrály stran zveřejnily, kolik hodlají v senátních volbách utratit. Detailní výsledky monitoringu kandidátů, včetně několika možností filtrování jsou zveřejněny na stránkách projektu Transparentní volby.

Cílem tohoto unikátního projektu je ještě před volbami poskytnout voličům informaci o transparentnosti financování volebních kampaní jednotlivých kandidátů, aby ji mohli vzít v úvahu ve volbách. Proto TI oslovila na konci srpna 149 kandidujících ve 27 senátních obvodech s dotazem ohledně transparentního účtu, příjmů a výdajů, podpory z centrály strany, kalendáře volebních akcí a týmu, který jim pomáhá kampaň vést. Odpovědělo celkem 51 oslovených. „Kromě nezájmu některých kandidátů odpovídat, jsme narazili také na obtíž na některé z nich vůbec dohledat kontakty. Při hodnocení však vycházíme z veřejně dostupných informací, které má k dispozici zvídavý volič. Pokud nám někdo neodpoví, na výsledek monitoringu to nemá velký vliv, jestliže jsou informace zveřejněny jinde,“ komentuje třetinovou odezvu kandidujících David Ondráčka, ředitel TI.

Výsledky dosud největšího monitoringu transparentnosti volebních kampaní v ČR byly pečlivě a přehledně zpracovány a jsou volně dostupné na stránkách projektu Transparentní volby.  Je zde uvedeno detailní hodnocení jednotlivých kandidátů a výsledná známka z transparentnosti financování kampaně. Hodnocení probíhalo jako ve škole: 1 = výborně, 5 = nedostatečně. Pro každý senátní obvod tak vznikl grafický přehled hodnocení kandidátů.

Monitoring financování senátních kampaní dopadl ve srovnání s komunálními poněkud odlišně. Ale stále platí, že kandidáti Strany zelených, TOP 09 a ČSSD uveřejňují příjmy, výdaje a dárce. Naopak kandidáti vládního ANO a KSČM se ve většině hodnocených kritérií ocitají na samém konci.

„Senátní volební kampaně jsou výrazně odlišné od jiných typů voleb, jelikož podpora z centrál je mnohem nižší a každý kandidát si vede svou kampaň prakticky sám. Je chvályhodné, že i za těchto podmínek někteří z nich dobrovolně a nad rámec požadavků zákona vedou otevřenou a transparentní kampaň. Monitoring ale ukázal, že vůbec největší otazníky panují v otázce financování kampaně z vlastních či mimostranických zdrojů. Mohou být kandidáti, příp. strany, pro občany důvěryhodné pokud neskládají účty již od samého počátku?“ dodává Petr Vymětal z VŠE.

Monitoring financování volebních kampaní se zaměřuje také na sledování volebních nekalostí a podvodů. Během volebního víkendu bude TI společně se sdružením Naši politici, Oživení a NFPK monitorovat volební podvody a kupování hlasů ve vybraných místech. Ve čtvrtek 2. 10. proběhne debata s občany Karlovy Studánky. Tématem debaty budou volební manipulace pomocí změny trvalého bydliště.

Součástí projektu je také mapa volebních kampaní, kam lze prostřednictví mobilní a webové aplikace Zmapujto.cz zaznamenávat předvolební billboardy a plakáty.

V návaznosti na výsledky monitoringu komunálních předvolebních kampaní v 8 českých městech, obdržela TI řadu reakcí od hodnocených stran a sdružení. V oprávněných případech je hodnocení aktualizováno.

Velký díl práce na projektu odvádějí také studenti Fakulty mezinárodních vztahů VŠE v Praze. Aplikaci ZmapujTo zdarma poskytl Enviweb.

Partnerem projektu je Fond Otakara Motejla fond_om.

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů.

www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz

 Logo link Obchod s bídou

Související publikace

Související projekty

Peníze v politice

Tímto projektem chceme přispět k vyšší míře otevřenosti u všech politických kampaní v České republice a současně chceme na praktických příkladech ukázat mimořádné nedostatky pravidel pro financování stran a kampaní, a ty pak využít v …

Vice o projektu

Obchod s bídou

Nakupování hlasů voličů a účelová změna trvalého pobytu se staly již v roce 2010 fenoménem, který v mnoha místech ovlivnil výsledky komunálních voleb. Přestože soudy v mnoha případech přikázaly volby opakovat a došlo k novelizaci …

Vice o projektu

Související novinky