Transparentní volby


Proč se věnujeme tomuto projektu

Monitoringu volebních kampaní se v TI věnujeme již od roku 2012. Hodnotili jsme prezidentské volby, volby do Poslanecké sněmovny PČR – včetně voleb v roce 2017, do Evropského parlamentu, komunální volby v roce 2014 a do Senátu PČR v roce 2016.

Cílem je nastavit vyšší standard otevřenosti stran při poskytování informací o financování kampaní a přímý tlak na kandidující subjekty přímo během volební kampaně o větší transparentnost v České republice.

Veškerá hodnocení naleznete na webu www.transparentnivolby.cz.

 

Co konkrétně děláme

Při podzimních parlamentních volbách 2017 kampaně poprvé probíhaly podle nových pravidel vyplývajících z novel zákonů o sdružování v politických stranách a politických hnutích a tzv. volebních zákonů. Tím spíše je třeba dodržování zákonů monitorovat, protože s některými novými institucemi a mechanismy se politické strany i voliči seznamují až v průběhu kampaně. Poslední dva monitoringy jsou také rozšířeny o monitoring sociálních sítí, kam se přesunula velká část zájmu kandidátů a společně se zájmem také investované finance.

Transparency International zpracovává monitoring na základě stanovených kritérií, která se mění dle typu voleb. Výsledky jednotlivých zkoumaných voleb jsou vždy zveřejněny na webu projektu www.transparency.cz.

Jaké máme výsledky

Transparency International zřídila webovou stránku www.transparentnivolby.cz, kde mohou lidé najít veškeré informace týkající se monitoringu.

Kromě výsledků a kritérií zde naleznete i formulář na hlášení volebních podvodů a nesrovnalostí. Je možné i anonymně upozorňovat na pokusy o nakupování volebních hlasů, případné podezřelé dary, manipulování při sčítání hlasů a jiné praktiky. 

Donoři

Tento projekt je financován z vlastních zdrojů Transparency International – Česká republika, o.p.s.

Související novinky

Transparentnost kandidátů na prezidenta znovu pokulhává – měli by mít na víc, srdce a síla nestačí

2018 Infografika, audio a video Novinky a komentáře Tiskové zprávy Transparency International Z médii Zpravodajství


Ačkoliv se „transparentnost“ stala oblíbeným motivem v sebeprezentaci uchazečů o Hrad, z hlediska dostupnosti informací o financování, strategiích a vlivovém pozadí jsou jejich kampaně spíše neprůhledné. Vyplývá to z výsledků monitoringu Transparency International (TI).

David Ondráčka: Zeman na informování o penězích na kampaň úplně kašle, využívá finty a mate lidi

2018 Novinky a komentáře Z médii


Celkově se podle propočtu Transparency International (TI) protočí v letošní prezidentské kampani zhruba 200 milionů korun. Dle organizace při tom ale nehrají všichni kandidáti čistou hru. Nejhůře dopadl v hodnocení současný prezident. „V kostce řečeno: Zeman nezveřejňuje vůbec nic, s nikým nekomunikuje a využívá fintu s třetí osobou. Ještě mate veřejnost tím, že tvrdí, že kampaň nevede, i když ona naplno běží. Snažíme se posbírat také informace o cenách reklamy. Z těch je jasné, že Zeman utratil několik desítek milionů korun,“ popisuje v rozhovoru pro INFO.CZ ředitel TI David Ondráčka. „Pro mě je na tom nejhorší fakt, že neexistuje reálná síla, která by mohla kandidáta Zemana k otevřenosti donutit,“ dodává.

TI: Zákon pomáhá k větší otevřenosti stran, ale skutečné výdaje bude problém spočítat

2017 Analýzy Infografika, audio a video Novinky a komentáře Tiskové zprávy Transparency International Z médii Zpravodajství


Transparency International (TI) přináší v rámci dlouhodobého projektu Transparentnivolby.cz výsledky monitoringu financování sněmovní kampaně politických stran a hnutí, nově s přesahem do digitálního souboje o hlasy voličů. Sledovali jsme podrobně pohyby na transparentních účtech, placené příspěvky stran na sociálních sítích a viditelnost stran v mediálním prostoru. Otevíráme tak veřejnosti unikátní pohled za oponu politického marketingu.

Související novinky