4ETIKA
Proč se věnujeme tomuto projektu
Soutěž cílí převážně na studenty vysokých škol (ale nejen je) a kromě jednorázové finanční odměny nabízí vítězům následnou možnost realizace projektu ve spolupráci s TI a tím získání dalších zkušeností.
Co konkrétně děláme
V rámci soutěže bude vybrán projekt, který tematicky zapadá do následujících oblastí:
- Individuální, osobní etika v podnikatelské sféře
- Problematika veřejných zakázek
- Spolupráce/propojování soukromého sektoru a státní správy
- Reakce zaměstnanců na neetické jednání
- Zaměstnanecké vztahy a bezpečnost práce
- Výhody poskytované organizací (firemní pohostinnost ad.)
- Obchodní etika (dodavatelsko-odběratelské vztahy, nelegální jednání, střet zájmů, kartel, bid rigging, využívání utajených informací pro obchodní jednání ad.)
- Korupce
- Odměny pro manažery
Jedním z hlavních kritérií pro hodnocení návrhů projektů je realizovatelnost v praxi. Každý projekt by měl být uskutečnitelný v horizontu několika přibližně půl až tři čtvrtě roku a měl by přinést předem dané výsledky (např. závěry z výzkumu či analytická data).
Podrobnosti se dozvíte z doprovodných materiálů:
Jaké máme výsledky
Vítězný projekt za rok 2014
V roce 2014 se vítězný projekt s názvem „Oponuj zakázky“ zaměřil na zkoumání fenoménu tzv. předraženosti českých cyklostezek. Kompletní výsledky lze nalézt v závěrečné zprávě, za povšimnutí však stojí minimálně shrnující závěr:
Ze shromážděných dat vyplývá, že cyklostezky v České republice nejsou sice přímo předražené, avšak při dbaní na správnou formu výběru realizovaných stavebních akcí a jejich dodavatelů mohlo být v mnoha případech dosaženo příznivějších finančních výsledků pro veřejné rozpočty.
Do budoucna je tedy důležité sledovat, zda zadavatelé nastavují parametry zadávacího řízení odpovědně a přiměřeně ve vztahu k předmětu plnění.
Vítězný projekt za rok 2015
V roce 2015 vyhrál soutěž Tomáš Fránek, který svůj vítězný koncept postavil na myšlence potřebnosti vzdělávání mladých lidí.
Tomáš Fránek spolu s Transparency International vytvořil šest případových studií, které měly studenty srozumitelnou formou seznámit s nejčastějšími příklady etických dilemat, se kterými se lze v případě podnikání setkat. Každá studie byla doplněna grafickým doprovodem – komiksem a spolu s obecným úvodem do dané problematiky a následnou diskusí nad konkrétní případovou studií vytvořila základ 1,5hodinového kurzu.
Nabyté informace a souvislosti měly v důsledku podpořit správné etické postoje a navést studenty k zamyšlení, co mohu z pozice aktivního občana změnit.
Šest případových studií pro studenty z oblasti podnikání
Související novinky
4ETIKA: Pomůže soutěž vrátit etiku zpět do běžného života?
2013 Novinky a komentáře
Společnost Skanska a Transparency International ČR společně vyhlašují další ročník soutěže 4ETIKA, jejímž cílem je omezování korupce a zlepšení společenského a podnikatelského klimatu v naší zemi.
První ročník soutěže 4ETIKA zná vítěze
2013 Novinky a komentáře
Vítězem 1. ročníku soutěže 4ETIKA, společného projektu Skanska a Transparency International ČR, se stal projekt „Vytvoření webové platformy s nezávislými oponenturami k veřejným zakázkám“. Pomůže tento projekt vrátit principy etiky a slušného chování do běžného života? To ukáže následujících 11 měsíců určených pro jeho realizaci.
Uzávěrka soutěže 4ETIKA se blíží!
2013 Novinky a komentáře
Společnost Skanska a Transparency International společně vyhlašují soutěž, v rámci které se mohou občané České republiky pokusit vrátit principy etiky a slušného chování do běžného života. Vítěz obdrží na realizaci svého projektu částku až 200 tisíc korun. Lidé mohou své projekty přihlašovat do 18. ledna.
Šest případových studií pro studenty z oblasti podnikání
2016 Novinky a komentáře
Zlepšit situaci v České republice v oblasti podnikatelské etiky a zaměřit se na etická pravidla v souvislosti se způsobem dosahování zisku. Tak zní motto soutěže 4ETIKA organizované společností Skanska, se kterou Transparency International – Česká republika spolupracuje. V roce 2015 vyhrál soutěž Tomáš Fránek, který svůj vítězný koncept postavil na myšlence potřebnosti vzdělávání mladých lidí.